DE OPPERSURFER

Hij lijkt de geknipte “witte raaf” voor de nieuwe job. Op 1 maart wordt Ludo Poelaert (37j.) gedelegeerd bestuurder van Belgium Online het piepjonge samenwerkingsplatform van 5 uitgevers ( Concentra, De Persgroep, Rossel, Roularta Media Group en Uitgeversbedrijf Tijd) op het Internet.

Ludo Poelaert is burgerlijk ingenieur kernfysica en was 2 jaar lang assistent natuurkunde aan de Universiteit Gent. “In plaats van mijn legerdienst werkte ik daarna 4 jaar lang als onderwijzer in Burundi, voor het ABOS en de Wereldbank.” Toeval of niet, nét rond die tijd rijfde Apple België een bestelling van een 100-tal Macs binnen voor de coöperatie in Afrika. Glimlacht Poelaert : “In Burundi leerde ik voor het eerst de Mac Plus gebruiken. Ik was meteen wild enthousiast en spoorde mijn collega’s aan ook zo’n computer te kopen.”

Terug in België, startte hij in ’89 als verkoper bij Apple. Het onderwijs en de overheid “lobby-werk” werden z’n terrein. Poelaert klom na enkele jaren op tot Benelux-direkteur van de divisie business services.

Toen zijn collega Patrick De Maeseneire overstapte naar de topzetel van Sunair, werd daar verwoed gezocht naar een “kostensnoeier” om de charterdochter Air Belgium uit de problemen te helpen. Ludo Poelaert was bereid : “Zonder vooroordeel of vastgeroeste ideëen de situatie intensief bestuderen en dan alternatieve processen toepassen. Mijn geliefkoosde aanpak. Ik heb hierover een boek neergepend : Financieel beheer en toepassingen in de luchtvaart. Voorlopig nog een interne publikatie, maar vanaf ’97 wellicht vrij op de markt.”

Ninovenaar Poelaert, vader van 2 zonen en catamaran-zeiler in zijn vrije tijd, heeft al jaren toegang tot Compuserve, e-World en Internet hij is een verwoede on line surfer : “Bij de Antwerpse provider InNet heb ik mijn eigen website.” Dat was één van de aspecten die het Gentse executive search-kantoor Schelstraete & Desmedt motiveerde om hem te polsen voor de topfunktie bij Belgium Online.

“Ik heb de ambitie om van Belgium Online een merknaam te maken. Wie Internet zegt, zal aan Belgium Online moeten denken. We zullen een tweede VTM maken, maar dan op de informatiesnelweg.” Belgium Online wil hét “platform” in België worden waarlangs gebruikers (zowel particuliere als professionele) toegang krijgen tot het Internet en alle relevante lokale informatie. Daarnaast zal met behulp van het banknetwerk Isanet een veilig systeem van elektronisch betalen worden opgezet.

Onlangs werd de nv uit de grond gestampt met een startkapitaal van 50 miljoen en de vijf uitgevers als aandeelhouder. Eerstdaags worden 5 à 10 medewerkers aangeworven. “Vooral marketeers en verkoopmensen,” zegt Ludo Poelaert. “De technische opdrachten zullen we uitbesteden. Techniek heb je niet, maar koop je. Want we zullen nauwelijks snel genoeg zijn om die zelf bij te benen.”

LUDO POELAERT (BELGIUM ONLINE) We zullen een tweede VTM maken, maar dan op de informatiesnelweg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content