Alcoholvrij

Carrefour noteerde in 2017 een groei van 30 procent van het segment alcoholvrije bieren, wijnen, schuimwijnen en cocktails. De vraag naar dergelijke producten is gestegen. Ook het aanbod is ruimer geworden. Baptiste Van Outryve, de woordvoerder van Carrefour in ons land, zegt dat het alcoholvrije biersegment vroeger enkel Tourtel, Jupiler N.A. en nog een paar referenties omvatte, terwijl er nu vijftien tot twintig alcoholvrije bieren zijn, waarvan de smaak veel dichter bij het oorspronkelijke product aanleunt dan voorheen.
...

Carrefour noteerde in 2017 een groei van 30 procent van het segment alcoholvrije bieren, wijnen, schuimwijnen en cocktails. De vraag naar dergelijke producten is gestegen. Ook het aanbod is ruimer geworden. Baptiste Van Outryve, de woordvoerder van Carrefour in ons land, zegt dat het alcoholvrije biersegment vroeger enkel Tourtel, Jupiler N.A. en nog een paar referenties omvatte, terwijl er nu vijftien tot twintig alcoholvrije bieren zijn, waarvan de smaak veel dichter bij het oorspronkelijke product aanleunt dan voorheen. Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize, wijst op de invloed van de grote bierbrouwers, die gezorgd hebben voor een stroomversnelling in dat alcoholvrije segment. In het brouwproces werken ze met 'omgekeerde osmose', waarbij de alcohol aan het einde van het proces uit de drank wordt gehaald. Dat geeft een veel betere smaak. De brouwers hebben ook zware marketinginspanningen gedaan om die 'nieuwe 0,0%' te promoten. Ook bij de wijnen wordt de techniek van omgekeerde osmose toegepast. Hoe is de groei in alcoholvrije bieren, wijnen en cocktails te verklaren? Er is de maatschappelijke druk. Met een paar glazen op achter het stuur kruipen, is onder invloed van de BOB-campagnes en van de alcoholcontroles intussen not done. Voorts is er de Tournee Minerale, mensen verbinden zich ertoe een tijd geen alcohol te drinken. Meer mensen willen niet de hele avond alcoholische dranken nuttigen en willen afwisselen. Marie Claessens van The Mocktailclub heeft alcoholintolerantie, maar ze wil wel iets lekkers drinken. Marie Claessens: "Een aperitief bijvoorbeeld moet de maag openzetten. Een cola blokkeert juist de maag. En fruitsap past weer niet op een receptie met hartige hapjes." In het segment van de cocktails zijn er sinds enkele jaren onder impuls van Gordon's Gin ook alcoholvrije alternatieven die gemixt worden met premium tonics. Ook kleine aanbieders betreden die markt. Zij werken met kruiden om tot een pittige smaak te komen. Volgens Marie Claessens waren alternatieven vroeger vaak suikerbommen, terwijl een goede mocktail niet te zoet is. "Kruiden en verse ingrediënten - geen siroopjes of smaakstoffen - geven een volwassen touch", vindt ze. De fruitteler William Blomme van De Zingende Wind ziet ook in restaurants de trend van niet-alcoholische dranken opduiken. "Maar als je dan iets alcoholvrij wil dan is het meestal een tonic of een Finley", zegt hij. Op basis van natuurzuiver appelsap uit zijn boomgaard heeft hij een appelcocktail ontwikkeld.