Met de nieuwe 323-gamma wil Mazda zijn positie in het C-segment verstevigen. Daarom wordt nu ook een driedeurs hatchback aangeboden.
...

Met de nieuwe 323-gamma wil Mazda zijn positie in het C-segment verstevigen. Daarom wordt nu ook een driedeurs hatchback aangeboden.Het zogenaamde C-segment van de middenklasse-auto's is in België goed voor 33 % van de totale verkoop. De creativiteit, de vitaliteit en het succes van een merk worden vaak gemeten aan de verkoopcijfers in dit cruciale marktsegment. Mazda had met de 323 al een goede marktpenetratie in België, en wil de verworven positie niet alleen consolideren maar nog verbeteren. Vandaar de introductie van de nieuwe 323-reeks, met de eigentijdse driedeurs hatchback als de tot dusver ontbrekende schakel. Inzake vormgeving doet de nieuwkomer denken aan de Audi A3, een referentie in het C-segment. De 323 hatchback is discreet en karaktervol, rationeel en veelzijdig. Hij werd ontworpen als gezinswagen voor dagelijks gebruik. Achter het compact ogende koetswerk gaat een ruim, comfortabel en gebruiksvriendelijk interieur schuil. Het driedeursmodel heeft alle technische kenmerken en kwaliteiten die bijdroegen tot het succes van de vorige 323-reeks. De hatchback, voor het eerst voorgesteld op de autosalon van Amsterdam, is leverbaar met drie motoren : de koppelrijke 1.3i, de vinnige 1.5i (allebei met 16 kleppen) en de nieuwe zuinige tweeliter diesel (72 Din pk).De twee benzinemotoren hebben elk een eigen doelgroep. Bezadigde chauffeurs zullen opteren voor de 1.3i. Zij verkiezen comfort (voor vier personen, bagage inbegrepen) en veiligheid boven topprestaties. Meer sportief aangelegde chauffeurs vinden hun gading in de 1.5i. Beide versies zijn beschikbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat. Deze laatste reageert niet altijd snel en evenwichtig op het pittige motorvermogen, maar blijft toch zeer comfortabel in stadsverkeer en files.Bij het ontwerpen van de 323 hatchback (en de andere modellen van de reeks) hield Mazda niet alleen rekening met de wensen en opmerkingen van mensen die met een "oude" 323 rijden ; men ging ook te rade bij de klanten van andere merken. Het resultaat daarvan is dat de bekleding van dashboard en middenconsole luxueuzer is dan in de voorganger, en dat het hele interieur beter afgestemd is op de Europese smaak. Het is functioneel, zonder overbodige franjes, met comfortabele fauteuils en een in twee delen (60/40) neerklapbare rugleuning achteraan kortom, vergelijkbaar met duurdere Europese auto's in dezelfde categorie.De nieuwe driedeurs 323 heeft een zeer stabiel, comfortabel en veilig rijgedrag en is reeds in de basisversie voorzien van een volledige standaarduitrusting. Actieve en passieve veiligheid staan op een degelijk niveau, en de prijs-kwaliteitverhouding is positief.PATRICK OP DE BEECK Mazda 323 hatchback Discreet en karaktervol, rationeel en veelzijdig.