U weet het ondertussen al wel: de SUV ( sports utility vehicle) of terreinwagen is de grootste groeier in het Belgische autolandschap. Onze wegen worden druk bevolkt door de Porsche Cayenne, Lexus RX300, Mercedes ML, Volkswagen Touareg of BMW X5, om er maar een paar te vernoemen. Land Rover, dat het concept van de luxueuze terreinwagen eigenlijk bedacht, mocht dan ook niet bij de pakken blijven zitten. En smukte de versie 2006 van zijn Range Rover op. En wij, we mocht...

U weet het ondertussen al wel: de SUV ( sports utility vehicle) of terreinwagen is de grootste groeier in het Belgische autolandschap. Onze wegen worden druk bevolkt door de Porsche Cayenne, Lexus RX300, Mercedes ML, Volkswagen Touareg of BMW X5, om er maar een paar te vernoemen. Land Rover, dat het concept van de luxueuze terreinwagen eigenlijk bedacht, mocht dan ook niet bij de pakken blijven zitten. En smukte de versie 2006 van zijn Range Rover op. En wij, we mochten ervan proeven. De Range Rover, al 35 jaar op de markt, is een echt monument. Een icoon in de wereld van de terreinwagens. Ook een heel andere auto dan de hierboven vermelde nieuwkomers. Kort samengevat: de Range Rover werd en wordt nog altijd in de eerste plaats gebouwd om op zwaar terrein te rijden. En daarnaast kan je er ook in heel comfortabele en luxueuze omstandigheden mee over de gewone weg suizen. De SUV's van de nieuwe generatie zijn vanuit de omgekeerde filosofie gebouwd: eerst de openbare weg en dan, eventueel, voor wie het echt wil, om op (licht) braakliggende grond te stoeien of door bos en dal te gaan rijden. Vandaar dat de Range Rover door echte 4x4-liefhebbers nog altijd als the real thing wordt beschouwd. Waarom dat zo is, ondervonden we tijdens een daglange test: je houdt het niet voor mogelijk welke hindernissen je met dit tuig kan nemen. En wat er nieuw is aan de versie 2006? Uiterlijk weinig. Maar meer luxe in het interieur, en zeer krachtige, nieuwe motoren die overgenomen zijn van Jaguar. De atmosferische V8 van 4,4l is goed voor 305 pk. Daarnaast is er een versie met compressor, de zogenaamde ' Supercharged', met 4,2l van 400 pk en een verbluffend koppel van 560Nm. Zijn de prestaties van dit tuig op braak terrein verbluffend, dan zijn de acceleraties en topsnelheden op gewone wegen, in alle comfort, gewoon adembenemend. En daar hangt een prijskaartje aan vast: 78.700 euro voor de atmosferische 4,4l, 105.000 euro voor de 4,2l Supercharged. De bekende dieselmotor, een drieliter V6 van BMW (bruidsschat uit een vorig huwelijk), blijft in het gamma tot Land Rover zelf zijn nieuwe diesel klaar heeft. Andere vaststelling: Land Rover groeide fors in 2004, maar niet zo snel als de volledige SUV-markt. Hebben de Britten ook uitgerekend en ze trekken in het offensief. Dit jaar komt de Range Rover Sport op de markt, het antwoord van Land Rover op de BMW's X5 en maats. Want voor deze 'Sport-versie' zullen, voor het eerst in de geschiedenis van Range Rover, de dynamische rijkwaliteiten op gewone wegen eerst komen.