"Ik voel me, zoals de Wall Street Journal hen betitelde, één van de nieuwe nomaden. Dat zijn mensen met bepaalde vaardigheden, die zich niet langer binden aan één bedrijf. Wij vormen liever een pool van gelijkgestemden die afzonderlijke projecten aanpakken," typeert Gerry De Mol zichzelf. Zijn eenmanszaakje Flimnap vormde onlangs een pool met webbouwer en Alcatel-dochter e-Com en reclamebureau See You Soon om voor Alcatel de Win With The Web-wedstrijd te ontwikk...

"Ik voel me, zoals de Wall Street Journal hen betitelde, één van de nieuwe nomaden. Dat zijn mensen met bepaalde vaardigheden, die zich niet langer binden aan één bedrijf. Wij vormen liever een pool van gelijkgestemden die afzonderlijke projecten aanpakken," typeert Gerry De Mol zichzelf. Zijn eenmanszaakje Flimnap vormde onlangs een pool met webbouwer en Alcatel-dochter e-Com en reclamebureau See You Soon om voor Alcatel de Win With The Web-wedstrijd te ontwikkelen. Door de avonturen van Nic Balthazar in Antwerpen, Kourou, San Francisco en Singapore op het Internet, de kranten en Kanaal Z te volgen, konden de deelnemers tips verzamelen om de eindbestemming - Sydney - van Nic Balthazar te achterhalen. Alcatel kon ondertussen vertellen waar het bedrijf mee bezig is. De Mol over het concept: "Alcatel heeft nog altijd het imago van een telefoonmaatschappij, terwijl 80% van de inkomsten gepuurd worden uit nieuwe producten die veelal met het Internet gerelateerd zijn. The medium was the message, in dit geval. De hele wedstrijd verliep via het Internet." De respons was uitstekend, zegt De Mol: "Vierduizend mensen meldden zich voor de wedstrijd en we haalden één miljoen pageviews. We braken het record van 400.000 views voor evenementensites, toen er een webcam in het huis van model Phaedra Hoste stond." Gerry De Mol (38 j.) is geboren en getogen Lokerenaar. Met het oog op een journalistieke carrière studeerde hij sociologie, eerst in Gent, later in Antwerpen. Tussen 1982 en 1985 werkte hij als freelance journalist. "Geen makkelijke periode," blikt hij terug. "Toen was het niet makkelijk de nodige opdrachten binnen te halen. Maar wie het kleine niet eert, ..."Het grotere werk begon in '85 toen Gerry De Mol vast in dienst trad bij De Morgen: "Ik kwam eerst op de regioredactie en maakte reportages. Daarna schoof ik door naar de economische berichtgeving. Ik was toen één van de twee economieredacteurs van De Morgen." In 1989 stapte De Mol over naar de Financieel-Economische tijd, waarvoor hij tot 1992 de mediasector volgde. "Ik had ondertussen in mijn vrije tijd al enkele mediaprojecten voor de Europese Commissie gedaan. Op een gegeven ogenblik kreeg ik van de Commissie een voorstel om research rond de Europese filmindustrie te doen. Dat viel echter niet te combineren met mijn dagtaak. Omdat ik geen verlof zonder wedde kreeg en omdat de ondernemersmicrobe te hard kriebelde, richtte ik een eigen zaak op: Flimnap." Flimnap is een adviesbureau, gespecialiseerd in strategisch advies en research in media. "Mijn niche is dat ik geen niche heb. Ik wil een helikoptervisie behouden." Alacatel sluit voorlopig de waslijst klanten en referenties.De passie van Gerry De Mol heet muziek: "Ik speel gitaar, saxofoon, piano en leer nu Arabische luit." Gerry Demol is ook stichter van Kauri, een samenwerkingsverband tussen ngo's en bedrijven, die de dialoog rond de problematiek van het zuiden en globalisering levendig tracht te houden.