BMW focust zich exclusief op de premiummarkt. Is die markt florissant of staat die eerder onder druk?

Christophe Weerts: "De premiummarkt doet het erg goed. Dat zien andere constructeurs ook en dus ontwikkelen zij eveneens premiummodellen, waardoor de druk toeneemt. Toch blijft onze positie vrij uniek. In de jaren vijftig produceerde BMW nog modellen zoals de Isetta (een driewieler) en de 700, maar vanaf de lancering van de 1500 in de jaren zestig, richten wij ons alleen maar op de premiummarkt. Dat is de filosofie van BMW: onze klanten krijgen perfect afgewerkte wagens, een uitstekende service en een premium-dealernetwerk. Elke concessiehouder heeft nu ook een 'product genius', iemand die niet verkoopt maar enkel informatie verschaft aan de klant."
...

Christophe Weerts: "De premiummarkt doet het erg goed. Dat zien andere constructeurs ook en dus ontwikkelen zij eveneens premiummodellen, waardoor de druk toeneemt. Toch blijft onze positie vrij uniek. In de jaren vijftig produceerde BMW nog modellen zoals de Isetta (een driewieler) en de 700, maar vanaf de lancering van de 1500 in de jaren zestig, richten wij ons alleen maar op de premiummarkt. Dat is de filosofie van BMW: onze klanten krijgen perfect afgewerkte wagens, een uitstekende service en een premium-dealernetwerk. Elke concessiehouder heeft nu ook een 'product genius', iemand die niet verkoopt maar enkel informatie verschaft aan de klant." Weerts: "Ja, maar ook omdat ons gamma veel breder is geworden. Twintig jaar geleden was er een 3 Reeks, een 5 Reeks, een 7 Reeks en de Z3. Nu hebben we veel meer modellen met veel meer uitrustingsniveaus." Weerts: "De nieuwe 2 Reeks is een groot succes. Ons eerste voorwielaangedreven model spreekt een nieuw marktsegment aan. De auto is heel populair bij families die nog nooit een BMW gekocht hebben. Ze voelen zich aangetrokken door het rijplezier, het merk en het premiumkarakter van deze auto en kunnen met het hele gezin op stap - tot zeven personen vinden een plaats in de BMW 2 Gran Tourer." Weerts: "De nieuwe 5 Reeks wordt zonder twijfel dé benchmark, dé referentie, op tal van vlakken. Om te beginnen is er Connected Drive - de intelligente verbinding tussen wagen, bestuurder en buitenwereld - die nog meer comfort, entertainment en dus rijplezier verschaft. Net zoals nu het geval is in de 7 Reeks, zorgt de Connected Drive onder meer voor rijhulpsystemen die de wagen op het baanvak houden, de afstand tot de voorligger bewaren, de wagen automatisch laten rijden in de file ... Het is geen volledig autonome auto, maar het gaat toch al flink die richting uit. Wij zeggen: 'u kunt hem besturen met twee vingers.' Een opmerkelijke nieuwe functie is de Apple Car Play, waarmee u uw iPhone kunt synchroniseren met uw auto. Stapt u in uw wagen voor een afspraak, dan hoeft u het adres van de meeting niet meer in te geven: uw agendagegevens worden gecapteerd door de auto en de routebegeleiding start vanzelf. Die automatische assistentie gaat nog verder. U heeft een afspraak om 15 uur in Brussel en u bevindt zich in Gent. U denkt dus dat u perfect om even na 14 uur kunt vertrekken. Helaas is er een ongeval in Erpe-Mere. Dat wordt opgemerkt door de RTTI (Real Time Traffic Information) waarna Connected Drive u waarschuwt en u aanraadt iets vroeger te vertrekken of een alternatieve route te nemen. Met de Apple Car Play kunt u bijvoorbeeld ook probleemloos naar Studio Brussel luisteren in de buurt van Rome." Weerts: "De auto oogt nog sportiever en dynamischer en wordt ook zuiniger. Hij weegt minder dan zijn voorganger omdat we gebruik maken van lichtere, maar sterke materialen zoals aluminium. Exacte cijfers over de CO2-uitstoot kan ik nog niet geven, maar ze liggen met zekerheid een eind onder het emissieniveau van de huidige BMW 5 Reeks." Weerts: "Die technologische innovaties zijn een prioriteit. In 2014 brachten we de i8 op de markt, een bolide met een elektrische krachtbron en een kleine driecilinderverbrandingsmotor van 1,5 liter. Begin dit jaar lanceerden we de X5 xDrive40e, die een viercilindermotor combineert met een kleine elektrische motor. Volgden: de hybrideversie van de 7 Reeks (740e iPerformance), de 3 Reeks (de 330e) en de familiale 2 Reeks (225xe). De 225xe Active Tourer heeft een elektrische motor achteraan en een verbrandingsmotor vooraan. Alle nieuwe plug-in hybridemodellen brengen we onder de noemer iPerformance." Weerts: "Wie veel rijdt, blijft dieselen. Dat blijft toptechnologie. Als je minder kilometers maalt, maar niet altijd in de stad rijdt, is de plug-in hybride een goede optie. Het grote voordeel is dat plug-in hybrides geen erg zware batterijen moeten meeslepen. Met een volle tank kom je goed 600 kilometer ver, en eenmaal in de stad kun je tot 40 kilometer elektrisch rijden." Weerts: "In 2018 brengen we een tweede versie van de i8 op de markt, een Roadster. Rond 2021 lanceren we een nieuw 100 procent elektrisch aangedreven premiummodel dat zijn inspiratie zal halen uit onze concept car, de BMW Vision Next 100."