1. 2020 was een goed jaar voor de motorverkopen. In de lockdown van afgelopen voorjaar zakten de inschrijvingen dramatisch (in april zelfs met 70%), maar na de heropstart van de sector gingen de cijfers weer vlot naar...

1. 2020 was een goed jaar voor de motorverkopen. In de lockdown van afgelopen voorjaar zakten de inschrijvingen dramatisch (in april zelfs met 70%), maar na de heropstart van de sector gingen de cijfers weer vlot naar het niveau van 2019. Vorig jaar werden 25.807 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. Dat is een stijging van 3,5 procent tegenover 2019. De laatste maand van het jaar was extreem goed (+93%), maar dat had alles te maken met de invoering van de Euro-5-norm dit jaar. Heel wat Euro-4-motoren werden nog in 2020 ingeschreven om in 2021 te kunnen worden verkocht. 2. De marktleider is BMW met 3230 eenheden (2,2% minder dan in 2019). Het nummer twee, Yamaha, kwam uit op 3222 (4,6% meer dan in). De top vijf bestaat verder uit Honda (2483 eenheden, -16,1%), Kawasaki (2099 eenheden, -4,2%) en Piaggio-Vespa (1966 eenheden, -4,2%). 3. De meest verkochte gemotoriseerde tweewieler was vorig jaar een scooter, de Vespa GTS300. Daarvan werden er 676 ingeschreven, goed voor 2,8 procent van alle inschrijvingen. De BMW R1250GS Adventure was het nummer twee met 588 eenheden.