DE MOTOR VAN HET VBO-KMO-BELEID

De lente is begonnen en dat is verheugend nieuws voor Luc Clarys, de nieuwe voorzitter van het kmo-coördinatiecomité van het VBO. Want dat betekent dat zijn Yamaha WR 400 weer opgepoetst buiten staat. Als Luc Clarys vrij is, gaat hij samen met een aantal andere bedrijfsleiders op zaterdagmiddag crossen. En een keer per jaar trekken ze met hun enduromotors naar Marokko om daar een “kleine Paris-Dakar” te rijden.

Luc Clarys was al twee jaar lid van het kmo-coördinatiecomité, dat een keer per maand vergadert. “Bedrijfsleiders geven vaak kritiek vanop de zijlijn,” zegt hij. “Ik wil ook een engagement nemen.” Vanaf mei wordt hij ook lid van het directiecomité van het VBO. “Voor veel kmo’s staat het VBO veraf. Maar er gebeurt hier meer voor de kmo’s dan je denkt. Als de ministerraad vorige week beslissingen heeft genomen rond administratieve vereenvoudiging, dan is dat dankzij hen. We willen dat meer naar buiten brengen. We willen het VBO dichter bij de kmo brengen.”

Wordt de concurrentie met het NCMV nog scherper? “We willen dat niet op de spits drijven,” antwoordt Luc Clarys. “We moeten om dezelfde punten strijden. Maar het NCMV eigent zich iets te gemakkelijk de doelgroep van de kmo’s toe. Wij strijden voor alle bedrijven en willen geen artificiële drempels invoeren. Kmo’s moeten kunnen doorgroeien. Het NCMV start vanuit de middenstand en maakt meer het onderscheid tussen het kleine en het grote bedrijf.”

Luc Clarys weet waarover hij praat. Hijzelf beheert de Clama-groep, een producent van jacquard matrasstoffen. De Clama-groep is zelf een doorgegroeide kmo, die vandaag een omzet haalt van 1 miljard frank, waarvan 98% export. Luc Clarys (38 j.) studeerde toegepaste economische wetenschappen aan de Ufsia. “Ik wilde een buitenlandse ervaring opdoen, bij voorkeur in marketing,” zegt Luc Clarys. Daarom bracht hij twee jaar (tussen 1982 en 1984) door aan de J.J. Kellogg Graduate School of Management van de Northwestern University. Hij haalde er een master of management met de grootste onderscheiding. Eén van de lesgevers is marktinggoeroe Philip Kotler. Als toetje volgde hij in die periode een stage van tien weken bij het marketingbedrijf bij uitstek Procter & Gamble. In augustus 1984 stapte Luc Clarys in het familiebedrijf Clama, eerst in de verkoop en marketing. In 1985 al kocht hij de helft van de aandelen die in handen van zijn oom zaten. In 1989 kocht hij de andere helft van zijn vader en werd hij voorzitter en gedelegeerd bestuurder.

Luc Clarys is geen vakidioot. Naast zijn VBO-engagement is hij ook bestuurder bij de Kamer voor Handel en Nijverheid Westhoek, bij het Business Language and Communication Centre, een initiatief van de West-Vlaamse Kamers dat taalopleidingen geeft, en bij Sophis Systems, een kmo actief in de textielautomatisering. En hij is lid van de raad van advies van het Instituut voor het Familiebedrijf. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content