Een auto, dat zijn eigenlijk vier wielen, een stuur en een paar stoelen. Meer heeft een wagen niet nodig om aan de basisbehoefte van de gebruiker - mobiliteit - te voldoen. Al de rest is emotie. Maar consumenten kiezen nu eenmaal meer uit emotie voor een auto dan op basis van ratio, als ze er tenminste het budget voor hebben. Dat gegeven, dat al tientallen jaren een belangrijke rol speelt in de autobranche, zal de 640d Gran Coupé van BMW geen windeieren leggen. Het is een bloedmooie auto, ...

Een auto, dat zijn eigenlijk vier wielen, een stuur en een paar stoelen. Meer heeft een wagen niet nodig om aan de basisbehoefte van de gebruiker - mobiliteit - te voldoen. Al de rest is emotie. Maar consumenten kiezen nu eenmaal meer uit emotie voor een auto dan op basis van ratio, als ze er tenminste het budget voor hebben. Dat gegeven, dat al tientallen jaren een belangrijke rol speelt in de autobranche, zal de 640d Gran Coupé van BMW geen windeieren leggen. Het is een bloedmooie auto, met een strakke en tegelijk een glooiende lijn. Vanwaar je hem ook bekijkt, hij ziet er altijd even dynamisch uit. Over kleuren en geuren kan je discussiëren, maar wij vinden hem de mooiste auto die BMW op stal heeft. BMW bazuinde bij de lancering rond dat het aan zijn gamma een model tussen de 6 coupé en de 7 wilde toevoegen. Maar daar is niets van aan, de constructeur wil gewoon meerijden in elk segment waarin zijn aartsrivalen Mercedes en Audi actief zijn. Mercedes heeft het concept van een grote, luxueuze coupé met vier deuren jaren geleden al geïntroduceerd met de CLS. Ook Audi scoort al een paar jaar met de A7 Sportback. Maar nu doet de 6 Gran Coupé dus mee, en hij heeft met zijn prestaties en zijn topsnelheid troeven om het laken naar zich toe te trekken. Nog belangrijker is dat hij met zijn acceleratievermogen niet alleen de CLS en de A7 met hun vergelijkbare motor klopt, maar ook de dieselversie van de Porsche Panamera. Het chassis geeft een zeer dynamisch gevoel: zodra je wat meer snelheid hebt, vergeet je dat je in een grote auto zit en krijg je het gevoel dat je met een echte sportwagen rijdt. Als we kijken naar de verhouding tussen de prestaties en het verbruik, stellen we weer eens vast dat BMW in zuinigheid de beste leerling van de klas is. De drieliter- en zescilinderturbodiesel van de 640d heeft een normverbruik van 5,5 liter. Tijdens onze test haalden we met een normale rijstijl die binnen de snelheidsbeperkingen bleef, een gemiddeld verbruik van amper 6,7 liter. Dat is zeer scherp voor de 313 paarden onder de rechtervoet. Het geheel van energierecupererende ingrepen die BMW bundelt onder de noemer Efficient Dynamics, maakt hier nog maar eens het verschil. Motor 6 cilinder turbodiesel van 3,0 liter (2993 cc) 313 pk en max. koppel van 630 Nm bij 1500 Nm Prestaties Topsnelheid: 250 km/u 0-100 km/u in 5,7 sec. Normverbruik 5,5 liter CO2-uitstoot bij normverbruik 146 g/km Testverbruik 6,7 liter Instapprijs 87.600 euroJO BOSSUYT