Even zat de vrees erin bij Johan Vuerinckx, zaakvoerder van Special Office Service ( SOS) dat de opkomst van de GSM, de bestaansreden van zijn telesecretariaat zou ondermijnen. "Maar nu blijkt dat de GSM onze activiteiten niet inperkt. Integendeel. Vele van onze klanten behouden graag hun privacy. Bovendien steeg ook bij ons het aantal verbindingen met GSM-eigenaars."
...

Even zat de vrees erin bij Johan Vuerinckx, zaakvoerder van Special Office Service ( SOS) dat de opkomst van de GSM, de bestaansreden van zijn telesecretariaat zou ondermijnen. "Maar nu blijkt dat de GSM onze activiteiten niet inperkt. Integendeel. Vele van onze klanten behouden graag hun privacy. Bovendien steeg ook bij ons het aantal verbindingen met GSM-eigenaars." "Lang" voor de doorbraak van de GSM, in 1993, werd Special Office Service (SOS) opgericht als bvba in Aarschot. Johan Vuerinckx bestuurde toen al 35 jaar een ABB-verzekeringskantoor in Holsbeek. "Sommige van mijn klanten waren voortdurend onderweg. Zij vroegen me steeds weer waarom mijn vier werknemers voor hen de telefoon niet konden beantwoorden." Vandaar dan ook de oprichting van SOS, een bedrijf met inmiddels zes deeltijdse werknemers, dat het telesecretariaatswerk verricht voor 120 bedrijven en zelfstandigen. Twee zelfstandige verkopers gaan dagelijks op zoek naar nieuwe klanten. Alles te samen leverde dat Special Office Service in 1997 een omzet op van 3,2 miljoen frank. Tot de klanten behoorden aanvankelijk voornamelijk beoefenaars van vrije beroepen en eenmanszaken. "In tegenstelling tot call centers hebben wij een zeer gepersonaliseerde dienstverlening. We werken in groepjes van drie, met mensen elk gespecialiseerd in hun eigen terrein." Inmiddels zijn de activiteiten sterk uitgebreid. SOS biedt vandaag permanentie, de klok rond, waardoor ook Amerikaanse bedrijven met activiteiten in België gebruik maken van de diensten van het telesecretariaat. Ook voor andere buitenlandse bedrijven zoals Instruct Nederland en Eonics Systems, beide actief in de informatica, neemt Special Office Service het hele telesecretariaatswerk voor zijn rekening. Dat gaat van afspraken maken over het verwerken van bestellingen en orders tot interventies. De tendens tot het uitbesteden van verkoopactiviteiten zal nog versterken, meent Vuerinckx. Vanaf maart stuurt SOS bovendien onthaalpersoneel naar bedrijven. Dat is bijvoorbeeld al zo voor het nieuwe bedrijvencentrum Young Enterprise Pool in Tienen, waar Special Office Service het onthaal verzorgt. "In veel bedrijven laat dat nog te wensen over. Om te kunnen beantwoorden aan de vraag, beschikken we over een reservebestand, met mensen die een degelijke opleiding genoten." Volgens Johan Vuerinckx komt het bedrijf daarmee niet in het vaarwater van uitzendkantoren. Ook de naamgeving SOS leverde hem, tot zijn eigen verbazing, nooit problemen op.