Sinds begin 2007 is Rudi Bogaert vicepresident analysis bij Celerant Consulting. Het afgelopen jaar heeft hij veel bijgeleerd, onder andere omdat zijn bedrijf een managementbuy-out (MBO) achter de rug heeft. Rudi Bogaert heeft op zijn 44ste al in heel wat sectoren ervaring kunnen opsteken. Het vertrekpunt van zijn carrière was een diploma economie, behaald aan de VUB. "Mijn eerste ervaring heb ik in de textielsector opgestoken, meer bepaald bij UCO. Daar bleef ik vijf jaar en deed er ervaring op met het opzetten van nieuwe geografische markten. Ik had echter nog zin om te studeren en ben in Frankrijk bij Theseus een MBA gaan doen."
...

Sinds begin 2007 is Rudi Bogaert vicepresident analysis bij Celerant Consulting. Het afgelopen jaar heeft hij veel bijgeleerd, onder andere omdat zijn bedrijf een managementbuy-out (MBO) achter de rug heeft. Rudi Bogaert heeft op zijn 44ste al in heel wat sectoren ervaring kunnen opsteken. Het vertrekpunt van zijn carrière was een diploma economie, behaald aan de VUB. "Mijn eerste ervaring heb ik in de textielsector opgestoken, meer bepaald bij UCO. Daar bleef ik vijf jaar en deed er ervaring op met het opzetten van nieuwe geografische markten. Ik had echter nog zin om te studeren en ben in Frankrijk bij Theseus een MBA gaan doen." Na een korte tussenstop in de consulting, voldoende om besmet te raken met de microbe voor deze sector, ging Rudi Bogaert aan de slag in de ICT-sector, om vervolgens via PwC bij Celerant te belanden. Daar heeft hij het naar zijn zin, zegt hij. "Het is altijd de moeite waard om te werken voor een bedrijf dat snel groeit. Bovendien heb ik hier al de kans gekregen om een MBO mee te maken. Ons bedrijf probeert de bedrijfsprocessen bij zijn klanten te verbeteren, belangrijk daarbij is dat op voorhand maatstaven worden gedefinieerd voor zowel het operationele als het finan-ciële resultaat." Terugblikkend op het eerste jaar bij Celerant ziet Bogaert vooral uitdagingen op het vlak van personeelsbeleid. Zegt hij: "De keuzes rond work-lifebalance en een krappe arbeidsmarkt maken het tegenwoordig moeilijk om voldoende gemotiveerd talent aan te trekken. Terwijl dat noodzakelijk is voor het realiseren van ons volledige groeipotentieel. Wie hier werkt, leert op relatief korte tijd nochtans enorm veel bij over verschillende sectoren, operationele uitdagingen en oplossingen, en over hoe meerwaarde te realiseren voor een bedrijf." Bij Celerant is Bogaert verantwoordelijk voor de analyse van opdrachten over verschillende sectoren heen, zowel in Europa als eventueel daarbuiten. "We evalueren de actuele operationele performance van de klant, identificeren verbeteringspotentieel, en stellen een implementatieplan en een te realiseren business case voor. De analyses, die het project steeds voorafgaan, duren 4 tot 6 weken en worden gerealiseerd door een team bestaande uit Celerantconsultants en taskforces van de klant." Consulting wordt in toenemende mate pragmatisch en tastbaar, zo stelt Rudi Bogaert vast. "Pragmatisch omdat reele operationele uitdagingen, eerder dan strategische denkoefening- en of ongebreidelde procesre-engineering, het uitgangspunt vormen voor consultingopdrachten. Tastbaar omdat klanten - terecht - eisen dat consultants zich verbinden tot operationele en financiële resultaten, en zich tevens willen verzekeren van de duurzaamheid van die resultaten door gedragsverandering in de organisatie centraal te stellen in een project." Rudi Bogaert houdt van zijn job, hoewel ze veeleisend is, zowel in termen van mobiliteit als intensiteit. "Daartegenover staat dan weer een zeer grote dosis variatie en voldoening. Ik heb echter in alle functies die ik bekleedde veel opgestoken. 'The journey is as important as the destination', zo zou mijn motto kunnen luiden." Bij Celerant Consultancy is polyvalentie van de werknemers de basis van alles. Alleen zo kunnen ze het tempo volhouden van snel wisselende teams, verschillende sectoren, van werkvloer tot boardroom. Bo- gaert: "Dit jaar willen we in de Benelux voort blijven groeien, waarbij we alleszins het tempo van de vorige jaren willen bestendigen. Om die groei te realiseren, wordt het een belangrijke uitdaging de juiste mensen te kunnen aantrekken." JSt