Met voorsprong het meest sexy bedrijf uit de Saffelberg-portfolio is Gemaco. Dat zeggen wij niet, maar Jos Sluys zelf. Dit voorjaar nam Saffelberg een belang van 45 procent in het bedrijf van Olivier Somers, die Gemaco uitbouwde tot een toonaangevende Europese speler in alles wat met promotionele marketing en producten te maken heeft. Het bedrijf opende onlangs een eigen vestiging in Duitsland en verwierf enkele weken geleden zijn Nederlandse collega Daneco.
...

Met voorsprong het meest sexy bedrijf uit de Saffelberg-portfolio is Gemaco. Dat zeggen wij niet, maar Jos Sluys zelf. Dit voorjaar nam Saffelberg een belang van 45 procent in het bedrijf van Olivier Somers, die Gemaco uitbouwde tot een toonaangevende Europese speler in alles wat met promotionele marketing en producten te maken heeft. Het bedrijf opende onlangs een eigen vestiging in Duitsland en verwierf enkele weken geleden zijn Nederlandse collega Daneco. Gemaco werd in de jaren zeventig opgericht door de familie Cortois. Tijdens zijn studentenjaren had Olivier Somers een eigen vennootschap die voor studentenkringen T-shirts, petjes, enzovoort maakte, maar die ook snel internationaal actief werd. De twee sloegen begin 2007 de handen in elkaar en Gemaco Groep was geboren. Bij die transactie werd Somers de enige aandeelhouder, maar de familie Cortois bleef actief. Gemaco beschikt over een enorm netwerk van leveranciers in China, zegt Somers. "Wij zitten per jaar een twintigtal weken ter plaatse en we hebben er ook eigen mensen in een klein kwaliteitscentrum. Onze klanten zijn vrij grote namen. Alle grote banken, ook de A-merken uit automotive en fast moving consumer goods. Zij kijken uiteraard naar de creativiteit en de prijs, maar ze stellen daar ook strenge kwaliteitseisen tegenover. Ook finan-ciële slagkracht wordt een belangrijke voorwaarde." De markt van de promotionele marketing is nog altijd sterk versnipperd. Gemaco claimt het marktleiderschap in België, maar schat het marktaandeel op 5 procent. Voor 2009 boekt de groep zowat 22 miljoen euro omzet, met 73 mensen. Voor 2010 mikt het op ruim 30 miljoen euro en 80 mensen. Luc Osselaer, voorzitter van Gemaco Group, en manager van Saffelberg, stelt een beetje provocerend dat Gemaco geen marketingbedrijf is, maar een logistiek bedrijf. "Het unieke en wat wij zo aantrekkelijk vonden aan Gemaco is hoe de backoffice functioneert. Ze doen hun eigen sourcing in China, daar komt geen tussenpersoon aan te pas." Saffelberg en Somers hebben elk 45 procent in Gemaco, het management de resterende 10 procent. "Wij willen pionier zijn in de consolidatie van de markt. En daarvoor was de deal met Saffelberg belangrijk", zegt Somers. "De overname in Nederland hadden we niet gekund zonder hen." Somers kwam bij Saffelberg terecht in zijn zoektocht naar extern kapitaal. "Mijn doel was om het risico een beetje te spreiden, ik was de enige aandeelhouder en als ik dan acquisities wilde doen, had ik toch graag iemand achter mij. Ik was niet op zoek naar een puur cashverhaal, de strategie op lange termijn was doorslaggevend. Saffelberg heeft een team dat bereid is om mee te denken en te werken. Ze zitten op het randje van het operationele."