We zitten perfect op schema," zegt uitgever Luc van Balberghe (55) wanneer hem wordt gevraagd naar de stand van zaken bij de nieuwsbrief AN AchterhetNieuws. "Als je een goed product hebt, maar je werkt met beperkte promotiemiddelen om het in de markt te zetten, moet je rekenen op drie jaar om het rendabel te maken. Het eerste jaar maak je verlies, op het einde van het tweede jaar moet je het break-evenpunt bereiken en tijdens het derde jaar verdien je eindelijk voldoende geld om het gat van het e...

We zitten perfect op schema," zegt uitgever Luc van Balberghe (55) wanneer hem wordt gevraagd naar de stand van zaken bij de nieuwsbrief AN AchterhetNieuws. "Als je een goed product hebt, maar je werkt met beperkte promotiemiddelen om het in de markt te zetten, moet je rekenen op drie jaar om het rendabel te maken. Het eerste jaar maak je verlies, op het einde van het tweede jaar moet je het break-evenpunt bereiken en tijdens het derde jaar verdien je eindelijk voldoende geld om het gat van het eerste jaar op te vullen. Anderhalf jaar na de start is het break-evenpunt voor ons in zicht."AN AchterhetNieuws werd gelanceerd in april 2004. Toen uitgeverij Kluwer Editorial een punt zette achter het mediatijdschrift Argus en de Mediagids, verzamelde Luc van Balberghe een aantal gelijkgestemde journalisten, onder wie hoofdredacteur Guy Freiermuth, in Groep M. "Die M staat voor Mechelen, Media, Mannen, Money als het goed gaat en Miserie als het fout gaat," grapt de voormalige voorzitter van de Vlaamse Journalistenvereniging, die tevens mede-eigenaar is van Ready Press Agency, een persbureau dat kant-en-klare teksten levert voor huis-aan-huisbladen en vakbladen zonder een eigen redactie. Via de nieuwsbrief AN AchterhetNieuws verschaft de redactie kritische achtergrondinformatie bij de nieuwsverslaggeving. Misschien is juist dat kritische perspectief er de oorzaak van dat het initiatief tot dusver in slechts een paar bladen aandacht kreeg, waaronder Trends? Opmerkelijk: meer dan de helft van de lezers heeft niets te maken met de media. En dat past ook perfect in het businessplan van de initiatiefnemers, die er de nadruk op leggen dat ze helemaal géén vaktijdschrift wilden beginnen, maar een nicheblad dat 'eerder toevallig' bericht over een bepaald vak. "Lezers mailen ons dat ze nu tenminste de krant kunnen lezen met kennis van zaken."Het concrete aantal lezers wil Luc van Balberghe niet kwijt. "Wij hebben geen advertenties en om die reden geven we ook geen oplagecijfers vrij. De enige reden om die cijfers vrij te geven is immers om reclametarieven te rechtvaardigen." Hij legt er wel de nadruk op dat het aantal abonnees blijft stijgen. De media die wachten om over de nieuwsbrief te berichten tot hij stopgezet wordt, zouden wel eens nog zéér lang kunnen moeten wachten... IS: uitgever AN AchterhetNieuws. IS OOK: zaakvoerder Ready Press Agency. VRIJE TIJD: koken, goochelen. Hans Sterkendries"Lezers mailen ons dat ze nu tenminste de krant kunnen lezen met kennis van zaken."