L uc van Balberghe is de zaakvoerder van het persbureau Ready Press Agency, dat kant-en-klare teksten levert voor huis-aan-huisbladen en vakbladen zonder eigen redactie. Van Balberghe ging na zijn humaniora van start als freelancer bij verschillende Vlaamse kranten. In oktober 1975 kwam hij terecht bij De Krant, een Limburgs initiatief onder hoofdredacteurschap van Louis Verb...

L uc van Balberghe is de zaakvoerder van het persbureau Ready Press Agency, dat kant-en-klare teksten levert voor huis-aan-huisbladen en vakbladen zonder eigen redactie. Van Balberghe ging na zijn humaniora van start als freelancer bij verschillende Vlaamse kranten. In oktober 1975 kwam hij terecht bij De Krant, een Limburgs initiatief onder hoofdredacteurschap van Louis Verbeeck, dat in de aanval ging tegen de hegemonie van Het Belang van Limburg. Na amper zes maanden hield De Krant het voor bekeken en maakte Van Balberghe de overstap naar het huis-aan-huisblad De Koerier. Daar groeide hij door tot hoofdredacteur en directeur van de provincie Antwerpen, maar in 1982 hield ook dat blad op te bestaan. Dat leidde tot de oprichting van het persbureau Ready Press Agency, "met een typemachine, een roestige auto, een telefoon en een keukentafel", aldus Van Balberghe, die tussen 1996 en 2002 voorzitter was van de Vlaamse Journalistenvereniging. Sindsdien gaat hij door het leven als publicist. "Ik wil mezelf geen journalist noemen omdat ik veel meer doe dan schrijven: ik geef ook lezingen, heb een mediacursus geschreven en leid een bedrijf." Daar komt nu ook nog de nieuwsbrief AN AchterhetNieuws bij, een uitgave van de gelijknamige uitgeverij. "Het was de bedoeling om van AN AchterhetNieuws een tweede activiteit te maken van Ready Press Agency," aldus Van Balberghe. "Maar uiteindelijk leek het mij deontologisch niet correct om een kritische nieuwsbrief te maken over de media als je zelf een mediabedrijf bent. Daarom hebben we AN AchterhetNieuws ondergebracht in een aparte vennootschap." Het nieuwe e-zine kwam er vanuit de vaststelling dat er geen enkel onafhankelijk magazine was dat bericht over de media en de pers in al hun facetten. AN AchterhetNieuws richt zich in eerste instantie naar de vakgroep van nieuwsmakers, marketeers, pr-mensen en studenten Communicatie, legt Van Balberghe uit. Het verschijnt elke laatste week van de maand en bestaat uit twaalf pagina's in pdf-vorm, maar is ook in papieren versie verkrijgbaar. Luc van Balberghe (54).Is: uitgever AN AchterhetNieuws. Vrije tijd: koken, goochelen. Hans Sterkendries"Er bestond geen enkel onafhankelijk magazine dat bericht over de pers in al zijn facetten. "