Van mediageilheid kan je Guy Martens (51) niet beschuldigen. De eerste twee weken in zijn nieuwe functie als algemeen directeur van Ford Genk hield hij de journalisten af, omdat hij eerst een aantal dringende voorbereidingen voor de lancering van de nieuwe cross-over achter de rug wou hebben. Nochtans had de Limburger goed nieuws aan te kondigen: vanaf september wordt er opnieuw aangeworven. Het aantal tijdelijke contracten stijgt geleidelijk tot 280 in december en een deel van hen blijft w...

Van mediageilheid kan je Guy Martens (51) niet beschuldigen. De eerste twee weken in zijn nieuwe functie als algemeen directeur van Ford Genk hield hij de journalisten af, omdat hij eerst een aantal dringende voorbereidingen voor de lancering van de nieuwe cross-over achter de rug wou hebben. Nochtans had de Limburger goed nieuws aan te kondigen: vanaf september wordt er opnieuw aangeworven. Het aantal tijdelijke contracten stijgt geleidelijk tot 280 in december en een deel van hen blijft werk hebben tot midden 2007. Als nieuwe topman blijft hij de klemtonen houden van zijn voorganger Jan Gijsen: betrouwbaarheid en kwaliteit (merkbaar in onder andere een verbeterd lakprocédé, dat een spiegeloppervlak moet opleveren dat de vergelijking met Jaguar kan doorstaan). "Ik spiegel me persoonlijk aan Audi. Vijftien jaar geleden een gewone auto, nu een prestigieuze wagen."Productie - de combinatie van techniek en mensen - heeft Martens al zowat zijn hele carrière geboeid. In zijn garage staan twee motoren: een vijftien jaar oude Harley-Davidson en een Honda, en een oldtimer, een Mustang uit 1966. Al het onderhoud doet Martens zelf. Toch was de automobielsector niet de droomsector uit zijn jeugd. Na studies ingenieur Elektronica aan het HRITO in Hasselt liep hij een jaar stage bij Philips Hasselt. Toen hij na zijn legerdienst in 1979 weer aan de slag kon, was Philips aan het herstructureren. Dus werd het Ford Genk, waar hij begon in de productieafdeling van de koetswerkbouw en na vier jaar foreman werd in de onderhoudsafdeling. Vervolgens hielp hij in Portugal als verantwoordelijke onderhoud en plant engineering mee aan de bouw van AutoEuropa, een nieuwe fabriek waar de Galaxy werd gelanceerd. In november 1995 trok hij naar Detroit in de VS, waar hij technisch directeur werd van de grootste perserij van Ford in Woodhaven en later fabrieksdirecteur perserij en koetswerkbouw in Wayne, waar hij mee de Focus lanceerde. Maart 2000 bracht een korte tussenstop in de Pilot Plant van Keulen. Na negen maanden keerde hij terug naar Genk. Net toen hij dacht op de perserijafdeling, in de werkhal waar hij ooit was begonnen, te kunnen blijven werken tot zijn pensioen, werd hij naar Keulen geroepen om er de slabakkende productie op te krikken. Ten slotte werd hij technisch directeur in Saarlouis, een functie die hij sinds begin 2005 ook in Genk bekleedde. WAS: technisch directeur Ford Genk. IS: algemeen directeur Ford Genk VRIJETIJD: motoren, oldtimer. L.H.