Heeft de traditionele bedrijfssportdag zijn beste tijd gehad? Vervang hem door de snel populair wordende lipdub. Het concept komt uit Amerika overgewaaid, verspreidt zich al over Frankrijk en bereikt nu ook onze contreien.
...

Heeft de traditionele bedrijfssportdag zijn beste tijd gehad? Vervang hem door de snel populair wordende lipdub. Het concept komt uit Amerika overgewaaid, verspreidt zich al over Frankrijk en bereikt nu ook onze contreien. Wat is een lipdub? Het is eigenlijk simpel: maak samen met de collega's een playbackvideo en zet het resultaat online. Steeds meer bedrijven wagen zich eraan, zelfs de altijd zo ernstige Franse werkgeversorganisatie Medef (Frankrijk), mét bazin Laurence Parisot. Bij ons hebben eerst het webmarketingbureau Emakina en zopas de onlinerekruteerder Stepstone hun ding gedaan en online gebracht. Het doel van een lipdub? "Je bedrijf op een originele manier voorstellen", antwoordt Mark Van der Kinderen, marketingmanager bij Stepstone. "Wij wilden in beeld brengen welke werksfeer in onze firma heerst, een sympathieke boodschap sturen naar wie mogelijk interesse heeft voor een baan bij ons." De lipdub kan ook dienen om producten te presenteren en is een uitgelezen kans om aan teambuilding te doen. "Alles speelde zich af in onze bedrijfsgebouwen", vervolgt Mark Van der Kinderen. "Zo leerde iedereen elkaar in een ontspannen sfeer beter kennen om een gezamenlijk doel na te streven. Dat maakt teams hechter." Het eindresultaat toont meestal een ongelooflijk relaxte sfeer (en dat is een understatement), maar het voorbereidende werk valt niet te onderschatten. Bij Stepstone kwamen de teams twee avonden bijeen om de enscenering uit te werken, de tekst te verdelen, enzovoort. Reken maar op een volledige opnamedag, zelfs als die vooraf zorgvuldig uitgedokterd is. De lipdubs worden meestal immers gefilmd in één take, waarbij de verschillende ruimtes van het bedrijf in beeld komen. Dat bespaart een hoop montagewerk. Het belangrijkste is uiteraard hét goede idee te vinden: "De doelstelling is natuurlijk dat er over je bedrijf gepraat wordt, maar essentieel is zich te onderscheiden van alles wat al gemaakt werd", onderstreept Olivier De Doncker, woordvoerder van Emakina. De meest stoutmoedigen gaan daarom nog verder en wagen zich meteen aan een sweded movie, het filmequivalent van lipdubs waarin filmscènes worden geparodieerd. (T) Door Christophe Charlot