De Limburgse zonen van Nero

Lieven Desmet Lieven Desmet is redacteur bij Trends.

Adhemar, het geniale zoontje van stripheld Nero, munt nu ook uit in e-mailmarketing. Tenminste, via het gelijkluidende softwarepakket Addemar van het jonge Limburgse Ideaxis. En dat bedrijf staat aan de vooravond van de internationale doorbraak.

Akkoord, de scepsis is groot bij het aanhoren van terminologie als e-mailmarketing. Zeker voor wie zijn elektronische postbus dagelijks ziet vollopen met aanbiedingen voor goedkope Viagra, software of – even ongevraagde – pornorommel. “Onze technologie gaat lijnrecht in tegen spam,” beweren David Baeyens en Jo Gielen, dertigers en oprichters van Ideaxis. “Met het internetsoftwarepakket Addemar kunnen bedrijven zelf emailcampagnes opmaken, verzenden naar een gesegmenteerde doelgroep en de resultaten van hun campagne analyseren. Maar de ontvanger moet eerst zijn toestemming geven, we spreken hier over permissiemarketing.” Addemar staat voor Advanced Direct Email Marketing. Naam én bijhorend logootje zijn een speelse knipoog naar Adhemar, het geniale zoontje van stripheld Nero.

Géén Big Brother

“Het internet is nu een volwassen medium, dat door bedrijven en communicatiebureaus geadopteerd is geworden in hun marketing- en communicatiemix,” stipt David Baeyens aan. “Maar vaak ontbreekt het hen aan de nodige technische kennis.” Daar komt Ideaxis op de proppen. Met de zelf ontwikkelde webapplicatie Addemar kan een bedrijf op een vrij eenvoudige manier zelf een e-mailcampagne opzetten. Wie bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een uitnodiging voor een event wil versturen, kan met Addemar makkelijk aan de slag. Via een listmanager – een eigen adressenbestand – selecteert het bedrijf zijn doelgroep, terwijl de verzender via het trackingluik de resultaten van de campagne in real time kan opvolgen.

Baeyens: “Met de gegevens die elke campagne genereert, kan men zijn doelgroep gerichter aflijnen. Wie bijvoorbeeld doorklikt op een link in een e-mailboodschap, geeft voor een stuk zijn interesses bloot, waarmee het bedrijf aan de slag kan. Zo creëert men een soort van one-on-one marketingtool, waarbij het bedrijf bijna rechtstreeks communiceert met een unieke klant via e-mail. Hiermee speelt Addemar perfect in op de heersende trend, weg van massamarketing.”

De klant geeft daarvoor wel een deel van zijn privacy op, wat een beetje Big Brother-connotaties oproept? “We spreken hier niet over spam, maar over boodschappen die de ontvanger zélf wil krijgen wegens de informatiewaarde of aanbiedingen,” weerlegt Baeyens. “Onze klant werkt met zijn eigen klantenlijst. Hij zou wel gek zijn, mocht hij zijn klanten voor het hoofd stoten met spam.”

Wie alsnog enige scepsis voelt, moet er misschien even de referentielijst bijhalen om overtuigd te geraken. Onder meer de mediagroep Sanoma, VUM, Barco, Unizo en DHL België maken gebruik van Addemar. En wie aangesloten is op de elektronische nieuwsbrief van het radio- en televisieblad Humo krijgt deze ook in zijn brievenbus met dank aan de technologie van Ideaxis. De servers staan bij Cegeka, dat andere Limburgse technologiewonder. Op jaarbasis gaan er zo’n 30 miljoen mails over het Ideaxisplatform, een aantal dat exponentieel groeit, aldus Baeyens.

Momenteel lopen er gesprekken met Saudi Arabian Airlines en het Riad Exhibition Center. “Voor deze zomer staat de ontwikkeling van een Arabisch geavanceerde e-mailmarketingsoftware in de steigers. Eenmaal die operationeel is, spreken we over een absolute wereldprimeur,” kondigt Baeyens aan. Hij steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken: “Door deel te nemen aan internationale beurzen als AD-TECH Londen en CeBIT in Hannover willen we ons ook internationaal profileren.” Op CeBIT kaapte Ideaxis de Golden Seal weg voor Addemar. “Binnen enkele jaren willen we de absolute marktleider zijn in België en een naam op internationaal niveau.”

Dringend nood aan IT’ers

Wie daarop alvast niet heeft gewacht, is de Limburgse Reconversiemaatschappij. LRM stapt in het kapitaal van Ideaxis en neemt een belang van 30 %. Via een recht- streekse kapitaalinjectie van 300.000 euro en een achtergestelde lening van 200.000 euro. De resterende 75 % blijft netjes verdeeld bij het oprichtersduo Baeyens en Gielen. Mark Dessers van LRM: “We zien Addemar als een mooi product met een enorm potentieel. Maar het leek ons zinvol om de groei van de technologie te versnellen. Eenmaal de technologie internationaal gecommercialiseerd wordt, zullen ook andere spelers op de trein springen. Vandaar onze ondersteuning.”

Om de verdere ontwikkeling en commercialisering van Addemar te ondersteunen, heeft Ideaxis niet enkel nood aan financiële middelen. “We zoeken ook dringend IT’ers,” zegt Jo Gielen. “Sinds de internetbubbel lijkt het alsof de jongeren hun geloof in technologie hebben verloren.”

Ideaxis werd opgericht in 2001, in de naweeën van de internetbubbel. De eerste vier jaar was het zoeken en tasten naar een duidelijke focus. “We zijn begonnen als een vrij klassiek webbedrijf, dat voor bedrijven webprojecten op maat ontwikkelde,” blikt Baeyens terug. “Daarnaast zorgden ondersteunende diensten en onderhoudscontracten voor recurrente inkomsten. We hebben onze groei steeds zelf gefinancierd, maar omdat we deze boot niet willen missen, zijn we op zoek gegaan naar extern kapitaal. Met LRM weten we ons verzekerd van een stabiele langetermijnpartner.”

Jo Gielen noch David Baeyens is IT’er van opleiding. De eerste studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen en startte in de verzekeringswereld. Baeyens is een marketeer. Het duo ontmoette elkaar bij de Belgische luchtcadetten, hun (jongens)droom achternajagend om piloot te worden. Vandaag zijn ze bezig met het verwezenlijken van een andere droom: Ideaxis op de kaart zetten.

Lieven Desmet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content