Volgende week dinsdag, 31 mei, houdt de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn haar algemene vergadering. Hoeveel de nieuwe CAO kost, zou gisteren, woensdag 25 mei, duidelijk moeten zijn geworden (zie ook Opinies, blz. 124-126). In tegenstelling tot privé-ondernemingen, heeft De Lijn op voorhand geen budgettair kader waarbinnen een CAO moet blijven. Waardoor ze dus elke keer het fiat van de regering moet vragen.
...

Volgende week dinsdag, 31 mei, houdt de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn haar algemene vergadering. Hoeveel de nieuwe CAO kost, zou gisteren, woensdag 25 mei, duidelijk moeten zijn geworden (zie ook Opinies, blz. 124-126). In tegenstelling tot privé-ondernemingen, heeft De Lijn op voorhand geen budgettair kader waarbinnen een CAO moet blijven. Waardoor ze dus elke keer het fiat van de regering moet vragen. Nog een elk jaar weerkerend gespreksonderwerp: het aantal reizigers. Met een nieuw recordcijfer van 413 miljoen reizigers was 2004 weer een goed jaar. Voor 2006 worden zelfs 500 miljoen reizigers vooropgesteld. Dat cijfer wordt door een aantal waarnemers in twijfel getrokken, onder meer door medeoprichter Johan Sauwens (CD&V). De Lijn telt de reizigers niet, ze berekent het aantal. Zo wordt aangenomen dat een abonnee in een stadsgebied 90 verplaatsingen per maand maakt en iemand in een meer landelijke regio 52. Dat komt neer op respectievelijk 3 en 1,7 verplaatsingen per dag. Dat is fors boven het cijfer van de internationale belangenvereniging van de openbare vervoermaatschappijen UITP. Volgens UITP-onderzoek in 50 steden maakte de gemiddelde stadsbewoner in 2001 340 keer gebruik van het openbaar vervoer, ten opzichte van 325 keer in 1995. Vertaald: 28 keer per maand, inclusief andere transportmiddelen dan de bus. Maar, zo blijkt uit een nog niet eerder gepubliceerd rapport van de dienst marktonderzoek van De Lijn, in Vlaanderen zou dat getal nog hoger liggen. Met de meest praktijkgerichte methode variëren de cijfers van 77 ritten per maand in Vlaams-Brabant tot 115 in Antwerpen. Voor het onderzoek werden eind 2002 maar liefst 215.728 abonnees aangeschreven, waarvan er 77.911 antwoordden. Dat De Lijn er niet eerder mee uitpakte, komt "omdat we die hele discussie eigenlijk niet zo belangrijk vonden," aldus directeur-generaal Ingrid Lieten. "Het huidige Prodata-systeem nadert trouwens het einde van zijn levensduur en we hebben bij de Vlaamse regering een investeringsdossier van 60 miljoen euro ingediend voor een beter systeem, Retibo." Daarmee worden alle reizigers (ook de gratis reizigers) geregistreerd, waardoor De Lijn haar aanbod beter kan afstemmen op de vraag van de klant. Bedoeling is ook dat het compatibel is met de systemen van de andere vervoermaatschappijen MIVB (Brussel), TEC (Wallonië) en NMBS (spoor) L. H.