We kenden de BMW 5 al als een uitstekende reisberline die zowel knipzuinig (520d Efficient Dynamics) als krachtig (530d) of hyper-sportief (M5) uit de hoek kan komen. Toen we na de test uit deze versie stapten, wisten we het zeker: dit is de 5 die met voorsprong onze voorkeur krijgt. We waren al langer een fan van hybride aandrijving, vooral dan in grote berlines zoals ook de Lexus GS450 h of Mercedes S400. Er is niet alleen het comfortabele en akoestisch fijne gevoel van rijden met een behoorlijk krachtige benzinem...

We kenden de BMW 5 al als een uitstekende reisberline die zowel knipzuinig (520d Efficient Dynamics) als krachtig (530d) of hyper-sportief (M5) uit de hoek kan komen. Toen we na de test uit deze versie stapten, wisten we het zeker: dit is de 5 die met voorsprong onze voorkeur krijgt. We waren al langer een fan van hybride aandrijving, vooral dan in grote berlines zoals ook de Lexus GS450 h of Mercedes S400. Er is niet alleen het comfortabele en akoestisch fijne gevoel van rijden met een behoorlijk krachtige benzinemotor. Als je het gas stevig intrapt, dan springt de elektromotor bij en krijg je een zaligmakende stamp in de rug, zo groot is het acceleratievermogen dan. Zoals, in dit geval, niet eens 6 seconden nodig zijn om van 0 naar 100 per uur te sprinten, met deze Activehybrid5. Als je het rustig houdt of in de file staat, dan kan de benzinemotor helemaal uitvallen en rij je alleen op elektriciteit. In het geval van deze Activehybrid5 lukte het ons om 3,5 kilometer te rijden zonder dat de benzinemotor aansloeg, weliswaar met een beperkte snelheid van om en bij de 50 per uur. Het resultaat laat zich raden: een gemiddeld normverbruik van amper 6,4 liter. Amper, want we hebben het hier toch over een grote berline, misschien zelfs limousine te noemen nu er ook een downsizing aan de gang is in de hoogste segmenten en de 5 al eens wat sneller wordt gekozen in plaats van de BMW 7-reeks. Bovendien mag je onder de motorkap meer dan 300 paarden verwachten. Natuurlijk haalt een mens nooit dat normverbruik, trouwens bij geen enkele auto. En in dit geval vooral niet als je al eens durft te genieten van het riante vermogen of als je op de snelweg al eens over de schreef van de wettelijke 120 per uur durft te gaan. Met een zeer brave rijstijl in vooral de bebouwde kom slaagden we er toch in om niet meer dan 6,9 liter te verbruiken, wat knap is. Deze interessante technologie heeft ook een nadeel. In hybride auto's moet ook ruimte gevonden worden voor de batterijen en dat ging ten koste van kofferruimte. Bovendien is het prijskaartje niet minnetjes, vooral niet als je ook nog eens een paar dingen van de peperdure optielijst gaat plukken. Maar dat laatste probleem kenden we al van de andere modellen in het gamma van BMW of ook nog van Audi en Mercedes, concurrenten in het premiumsegment. Motor: zescilinder benzinemotor van 3.0 liter en elektromotor Samen goed voor 340 pk en max. koppel van 450 Nm Prestaties Topsnelheid: 250 km/u 0-100 km/u in 5,9 sec. Normverbruik: 6,4 liter CO2-uitstoot bij normverbruik: 149 gr/km Testverbruik: 6,9 liter Instapprijs: 65.550 euro JO BOSSUYT