De industriële lakkerij Vepola wil haar enorme omzetstijging de volgende jaren consolideren.
...

De industriële lakkerij Vepola wil haar enorme omzetstijging de volgende jaren consolideren. "Groeien in België is te gevaarlijk voor een kmo. We zouden een nachtploeg kunnen inschakelen, maar de loonkost is veel te hoog. Bovendien is er weinig creativiteit. Een onbekend product maakt onbemind."Marketing manager Patrick Gelders maakte met zijn bvba Vepola in één jaar een omzetsprong van bijna 400 %. 1994 werd afgeklokt op 14 miljoen frank, 1995 op 52 miljoen. Dit jaar klimt de omzet waarschijnlijk naar 55 miljoen. "Daar willen we het op houden. Misschien nemen we zelfs wat gas terug. We gaan het voorzichtig aanpakken." Duidelijk is in ieder geval dat Vepola's markt enorm veel groeimogelijkheden biedt. Vepola is een industriële lakkerij met als hoofdactiviteit het natlakken van kunststoffen, hout en metalen. Goed voor respectievelijk 80 %, 15 % en 5 % van de omzet. Vooral het schilderen op kunststoffen is een hoogtechnologisch procédé. Vepola maakt daarbij steeds gebruik van kwalitatief hoogwaardige tweecomponentlakken, meestal op polyurethaanbasis. "De voorbehandeling is een zeer kritisch gegeven. Dat stadium maakt 95 % van het werk uit. Het spuiten zelf is eigenlijk de finishing touch." Na jaren van ontwikkeling en onderzoek (Vepola werd in 1989 opgericht), blijft het slaagpercentage laag. Veertig procent van de voorbehandelde verf gaat verloren. Vepola probeert zich van zijn concurrenten te onderscheiden door zijn snelle kleurenwisselingen. Op eenzelfde productielijn kan het bedrijf, tijdens de werking, van kleur en product veranderen. De ongewoon lange lakstraten tot een lengte van dertien meter vormen een extra troef. Op de klantenlijst staan onder andere Agfa Gevaert, Van Hool, Bekaert en General Electrics. Toepassingen zijn poorten, ramen en kopieerapparaten. "Op de koetswerkmarkt begeven we ons niet. Die is oververzadigd." Vijftien procent van de productie wordt geëxporteerd, naar Frankrijk en Nederland. Frankrijk telt een belangrijke klant voor profielen van vrachtwagens. Het lakken gebeurt nog veelal manueel. "Machinaal spuiten heeft weinig zin, door de grote verscheidenheid aan producten. Alleen al voor de raamprofielen hebben we een 600-tal soorten." De veertien werknemers voeren de orders uit in het bedrijf in Genk. Zwaar ingeduffeld in beschermkledij en een zuurstofmasker op het gelaat. "We hebben inderdaad een milieubelastende activiteit. We hebben ons zeven maanden door Vlarem moeten ploeteren. Maar onlangs kregen we de verzekering dat alles in orde is." PATRICK GELDERS (VEPOLA) Op de koetswerkmarkt begeven we ons niet. Die is oververzadigd.