De laagste prijzen? Niets ervan

Colruyt heeft de laagste prijzen, zegt de winkelketen. Klopt niet. Topman Jef Colruyt kreeg immers al de prijs van Manager van het Jaar en nu ook de prijs van Trends Gazelle Ambassadeur.

Toen hij de trofee van Manager van het Jaar in ontvangst kwam nemen, moest Jef Colruyt even slikken bij een vraag van interviewer Johan Op de Beeck. Die bestempelde Colruyt, het distributiebedrijf waarvan hij voorzitter is, als een trage groeier. De Trends Gazellen-trofee, die de snelste groeier in de provincie Vlaams-Brabant bekroont, bewijst echter het gelijk van Colruyt. De omzet van de winkelketen in België groeide van 1,65 miljard euro in 1997 tot 2,37 miljard euro in 2001, een groei van 43 %. Maar ook de cashflow dikte in deze periode met dezelfde snelheid aan tot 112,7 miljoen euro.

Het groeiverhaal is daarmee nog niet volledig geschreven. Integendeel, vorig jaar kondigde de distributeur een samenwerkingsakkoord aan met de aankoopgroepering Alvo. Vanaf de tweede helft van dit jaar moet die samenwerking resulteren in extra omzet. “We hebben momenteel een marktaandeel van 17 % in België, maar dat willen we uitbreiden tot minstens 25 %,” zegt een ambitieuze Jef Colruyt.

Met de overname begin dit jaar van een deel van de Belgische activiteiten van de noodlijdende Laurus-groep is Colruyt aardig op weg om dat doel zeer snel te verwezenlijken. De 21 Battard-winkels en de vijf Cen- tralCash-winkels zijn namelijk goed voor een omzet van 120 miljoen euro. De franchisenemers van Spar realiseren samen nog eens 350 miljoen euro. “De verdere groei moet nu vooral komen van veertig tot vijftig nieuwe winkels, want ik denk niet dat er nog grote overnames mogelijk zijn in België,” zegt Jef Colruyt.

De verschillende formules van Laurus zijn al jarenlang de zwakke leerlingen in het Belgische distributielandschap. Is door de overname daarvan het risicoprofiel van Colruyt niet veel slechter geworden? Gedelegeerd bestuurder René De Wit denkt van niet. “De winkels van Battard en Central Cash worden volledig omgebouwd tot Colruyt-winkels. In de praktijk komt het erop neer dat we in één klap 26 nieuwe supermarkten openen. Wat de Spar-formule betreft, mag je niet vergeten dat de problemen in Nederland een belangrijke rol hebben gespeeld in de verliezen van België.”`

D.V.T.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content