DE KUST TE KEUR

Vandaag zijn de zeedijken toeristische trekpleisters. Over enkele weken, wanneer het zomerseizoen eenmaal achter de rug is, stort de bouwsector zich op de renovatie van ons toeristisch patrimonium.

De vakantie loopt ten einde. Voorlopig liggen de kustdorpen er (meestal) proper bij. Maar over enkele weken worden zeedijken opgebroken en dorpskernen herschapen tot een bouwwerf. “De kuststreek is toe aan een grondige opknapbeurt,” aldus Werner Verbiest, gedelegeerd bestuurder van het Oostendse Studiebureau Plantec. “Wij zijn blij ons steentje daaraan te kunnen bijdragen.”

“Steentje” mag letterlijk worden opgevat. Plantec leverde onder meer de plannen voor de vernieuwing van de Oostendse zeedijk (inclusief de ondergrondse garage) en die van Middelkerke. Die renovatie kostte 241, respectievelijk (gefaseerd) 80 miljoen. Op 15 september 1998 herbeginnen de Oostendse werken (kostprijs: 84 miljoen). Ook de Middelkerkse Leopoldlaan wordt vanaf 1 oktober gerenoveerd (123 miljoen in fasen) aan de hand van de Plantec-studies. Het bedrijf leverde ook de plannen voor de eerste renovatiefase van de dijk van Westende (36 miljoen), die start in september.

Plantec, dat dit jaar een omzet haalt van 60 miljoen, werkt momenteel ook aan de plannen voor de vernieuwing van de Grote Markt in Nieuwpoort (kostprijs: 61 miljoen) en hoopt de opdracht van de Esplanade van De Panne binnen te rijven. Het bedrijf, opgericht in 1986, telt 25 medewerkers. Verbiest is al sinds 1975 actief in de sector. De Oostendenaar heeft sterke wortels in de regio, driekwart van de omzet wordt aan de kust gerealiseerd. “Toeristische projecten maken of breken een kustgemeente,” weet Verbiest. “De lokale besturen willen voor dergelijke strategische renovatiewerken weten welk vlees ze in de kuip hebben. Vandaar dat een lokaal studiebureau met stevige referenties sowieso meer kans maakt dan een veraf gelegen concurrent.”

De versteviging van zeedijken is één van die niches waarin Plantec zich specialiseert. “In vergelijking met andere landen is de 66 kilometer lange Vlaamse kust een geval apart,” stelt Verbiest vast. “Een land met honderden kilometer kustlijn zal eerder geneigd zijn om grote stukken betonnen zeedijk aan te leggen op minder toeristische plaatsen. Vlaanderen doet dat niet. Betonnen constructies verkleuren snel en geven het geheel een wat armoedige indruk. Dat kan onze kust zich niet veroorloven. Daarom werken wij met zandkleurige constructies uit gebakken klei, die drie keer zo duur zijn.”

Verbiest stelt met vreugde vast dat de Vlaamse en de Oostendse overheid een nieuw elan willen geven aan zijn stad. “Tot voor enkele jaren was Oostende aan het verkrotten,” herinnert hij. “Het doet deugd dat het stadsbestuur hierin een ommezwaai teweegbracht. Ook werd ervoor gezorgd dat Brussel middelen vrijmaakt. Dat doet goed, niet alleen als inwoner van deze Koningin der Badsteden, maar ook als ondernemer.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content