Midden jaren tachtig zat Randy Petersen nog als inkoper bij het kledingconcern Chess King. Op een dag vroeg zijn baas hem of hij hem als specialist van cijfertjes en centen de afschriften van zijn frequent flyer-programma kon helpen navlooien. Petersen deed het en ontdekte dat een aantal van zijn collega's ook niet in staat was om hun FF-programma deftig te decoderen of te volgen. Een jaar later had de Amerikaan zijn eigen adviesbureau voor... freque...

Midden jaren tachtig zat Randy Petersen nog als inkoper bij het kledingconcern Chess King. Op een dag vroeg zijn baas hem of hij hem als specialist van cijfertjes en centen de afschriften van zijn frequent flyer-programma kon helpen navlooien. Petersen deed het en ontdekte dat een aantal van zijn collega's ook niet in staat was om hun FF-programma deftig te decoderen of te volgen. Een jaar later had de Amerikaan zijn eigen adviesbureau voor... frequent flying. In die tijd bleken de programma's nog relatief overzichtelijk. Nu vormt de FF-wereld een kluwen van bonussen, extra miles, upgrades en... van ontevreden klanten die hun FF-mijlen niet kunnen ruilen tegen een gratis trip op het ogenblik dat zij dat willen. Punten of mijlen zijn er met van alles en nog wat te verdienen. Qualiflyer (http://www.sabena.com), het programma van Sabena en Swissair (zie ook blz. 74), houdt het nog redelijk eenvoudig. Naast de vliegende partners, autoverhuurbedrijven en hotelketens, zijn alleen taksvrije winkels, telefoonkaarten, een bank, een taleninstituut en drie kredietkaarten in het programma opgenomen. In de Verenigde Staten is nauwelijks nog een product of dienst denkbaar waar géén miles mee kunnen worden verdiend. FF is een uiterst interessant marketinginstrument voor vliegtuigmaatschappijen, maar voor de betrokken passagiers is dat vaak een jungle. Vandaar dat Petersen een goudmijn aanboorde met zijn adviesbureau. Vanaf de prille start gaf hij een nieuwsbrief uit, InsideFlyer (http://www.insideflyer.com), waarvan een Amerikaanse en een meer Europees getinte versie bestaan. Later kwam het Official Frequent Flyer Guidebook, een bestseller waarvan er elk jaar minimum 100.000 stuks verkocht raken. De gids is een handleiding voor al de bestaande FF-programma's van vliegtuigmaatschappijen. Wie het zoekt in puntenprogramma's van andere bedrijven (hotelketens, autoverhuurders...) vindt zijn gading in Petersens Miles Guide waarin liefst 15.000 programma's staan. Randy Petersen weet heel wat over FF-programma's, wellicht meer dan wie ook ter wereld. Verwacht in zijn geschriften echter geen spijkerharde standpunten tegenover bepaalde maatschappijen die over de schreef gaan. Hij houdt in zijn achterhoofd dat advies aan luchtvaartmaatschappijen een groot deel van zijn inkomen oplevert. Toch vormen zijn publicaties de bijbel voor de veelvlieger die van wanten wil weten. Petersen heeft op verschillende programma's trouwens zelf een tegoed staan van ruim 8 miljoen miles. Principieel vliegt hij altijd economy. MARK VRIJENS