"In veel bedrijven klagen de managers dat ze niets kunnen doen omdat ze geen budget hebben. Dat argument houdt evenwel geen steek : er zijn weliswaar minder middelen dan vijf of zes jaar geleden, maar dat betekent niet dat je geen creativiteit kan tonen !" Op zijn 39ste is Paul Peeters niet van plan om toe te geven aan het pessimisme dat in de lucht hangt. Voor Peeters, die over enkele dagen communications manager wordt bij Samsonite Europe, heeft elk probleem een oplossing, op voorwaarde dat je de moeite do...

"In veel bedrijven klagen de managers dat ze niets kunnen doen omdat ze geen budget hebben. Dat argument houdt evenwel geen steek : er zijn weliswaar minder middelen dan vijf of zes jaar geleden, maar dat betekent niet dat je geen creativiteit kan tonen !" Op zijn 39ste is Paul Peeters niet van plan om toe te geven aan het pessimisme dat in de lucht hangt. Voor Peeters, die over enkele dagen communications manager wordt bij Samsonite Europe, heeft elk probleem een oplossing, op voorwaarde dat je de moeite doet om erover na te denken. Na een valse start aan de faculteit Rechten van de KU-Leuven, koos Paul Peeters voor de richting handel en marketing, die hij beter bij zijn profiel vond passen. De opleiding bezorgde hem in 1981 zijn eerste baan, bij ITT Promedia. Hij lanceerde er onder meer de plaatselijke koopgidsen (een soort Gouden Gidsen per regio) en de Europages. "Ik heb in die tijd de kans gekregen om het vak te leren en mij ermee vertrouwd te maken," herinnert hij zich. Toch besloot hij drie jaar later weg te gaan bij ITT. "Het was een uitstekende ervaring, maar ze hadden mij altijd gezegd dat je nooit in je eerste baan mag blijven hangen," vertelt hij met een knipoogje. Toen Canon hem voorstelde om advertising manager te worden, was hij eerst verrast. Toch aanvaardde hij. Zijn jonge leeftijd (25 j.) was geen handicap om de markt van de bureautica en de informatica voor professionals, die toen in volle expansie was, in korte tijd onder de knie te krijgen. Zijn deskundigheid en creativiteit werden snel beloond met een promotie tot directeur marketing en communicatie. Peeters' grondige kennis van de bedrijfswereld en de business-to-business brachten hem in 1991 naar BBDO/Business Communications, waar hij vijf jaar aan het roer stond. Het agentschap heeft twaalf medewerkers en groeit constant. In 1995 lag de winst 50 % hoger dan het jaar voordien. "Net als in mijn vorige functies heb ik ook hier altijd geprobeerd om af te steken tegen de concurrenten." Zo aarzelde Paul Peeters niet om zijn medewerkers voor te stellen het agentschap het Iso-certificaat te laten nastreven. Vorig jaar werd de norm gehaald, zodat BBDO nu het enige Belgische agentschap is dat het certificaat bezit. Maar waarom verlaat hij zijn huidige functie, als alles zo goed gaat ? "Samsonite is niet alleen erg bekend maar heeft ook een enorm ontwikkelingspotentieel, op een ogenblik dat de markt in volle expansie is. Mij interesseert vooral de mogelijkheid om op Europese schaal te werken, op een markt waar ik als Belg en met mijn ervaring bij BBDO een toegevoegde waarde kan inbrengen. Ik wil ertoe bijdragen dat Samsonite zijn positie nog versterkt."PAUL PEETERS (SAMSONITE EUROPE) De positie van Samsonite verder helpen versterken.