Professor sporteconomie Wim Lagae bekijkt de koers in zijn nieuwe boek op zijn eigen speciale manier: als econoom op afstand en van dichtbij als ex-jeugdrenner, superfan, cyclosportief coureur en triatleet. Hij heeft vijftig jaar koerspassie op de teller staan. Als ervaringsdeskundige kan hij vertellen over competitiedrift, zadelpijn en de roes van de triatlonfinish. Zowel de toppers als de underdogs kleuren de koers.
...

Professor sporteconomie Wim Lagae bekijkt de koers in zijn nieuwe boek op zijn eigen speciale manier: als econoom op afstand en van dichtbij als ex-jeugdrenner, superfan, cyclosportief coureur en triatleet. Hij heeft vijftig jaar koerspassie op de teller staan. Als ervaringsdeskundige kan hij vertellen over competitiedrift, zadelpijn en de roes van de triatlonfinish. Zowel de toppers als de underdogs kleuren de koers. Lagae fileert het economische model achter het wielrennen tot op het bot. De commerce rond het wielrennen is er altijd geweest, al staat de wielersport vooral bekend als een volkse aangelegenheid. Maar vergis u niet: er gaat ook een keiharde business achter schuil. Wim Lagae was een kwarteeuw geleden de eerste om er zijn academische vakdomein van te maken. De wisselkoers van winst en verlies bepaalt ook het zakelijke succes van renners, ploegen, sponsors en organisatoren, laat hij overduidelijk verstaan. Ook in het professionele wielercircus geldt het principe 'ondernemen is innoveren'. Als we in 2030 nog willen genieten van de koers, moet vooruit worden gedacht, wat niet vanzelfsprekend is in een traditionele en conservatieve sector, stelt Lagae. Wat Flanders Classics doet onder impuls van Wouter Vandenhaute en Tomas Van Den Spiegel kan gelden als een voorbeeld. Flanders Classics heeft sinds dit jaar een entente met de Zwitserse marketinggroep Infront, een onderdeel van de Chinese Wanda Groep. Zo wordt ook de digitale versnelling ingezet en krachtiger gefocust op het vrouwenwielrennen. Lagae heeft ook lof voor de vernieuwende concepten van de E3 Saxo Bank Classic (Harelbeke) en de klassieker Gent-Wevelgem. De sporteconoom en opiniemaker houdt al decennia met een zeldzame gedrevenheid de vinger aan de pols. Door zijn veelvuldige contacten met renners en de brede koersbusiness kan hij zijn inzichten aftoetsen aan de werkelijkheid. Lagae toont zich driehonderd bladzijden lang een chroniqueur de charme die via diverse invalshoeken een niet-alledaagse inkijk verschaft in de interne keuken van de wielrennerij, maar evengoed in de buik van het peloton. Zijn boek leest soms als een roman en biedt een frivole dualiteit tussen universitaire discipline en intense beleving.