Neen, de ene Geert Allaert (36 j.) is niet de andere Geert Allaert, topman van Flanders Eventhall. De eerste is wel een beetje in dezelfde sector actief. Hij richtte de Antwerpse eenmanszaak Artefact² op, gespecialiseerd in het ontwerpen van decors voor de tv-sector en standenbouw voor jaarbeurzen. "Ik kom eigenlijk uit het onderwijs," glimlacht Allaert. "Maar het probleem is dat je daar veel vrije tijd, maar weinig geld hebt om iets te doen. Nu is de situatie net omgekeerd."
...

Neen, de ene Geert Allaert (36 j.) is niet de andere Geert Allaert, topman van Flanders Eventhall. De eerste is wel een beetje in dezelfde sector actief. Hij richtte de Antwerpse eenmanszaak Artefact² op, gespecialiseerd in het ontwerpen van decors voor de tv-sector en standenbouw voor jaarbeurzen. "Ik kom eigenlijk uit het onderwijs," glimlacht Allaert. "Maar het probleem is dat je daar veel vrije tijd, maar weinig geld hebt om iets te doen. Nu is de situatie net omgekeerd." Eind jaren tachtig werd Artefact² boven de doopvont gehouden - in eerste instantie als onderaannemer van grotere marktspelers zoals Comm Tech (decorleverancier van VTM) en D&P (standenbouwer uit Antwerpen). "Mijn enige investering was een hamer," zegt Geert Allaert, die toegeeft geen twee linkerhanden te hebben en een natuurlijke drive voor zelfstandig ondernemen. Stilaan begon hij zijn persoonlijk relatienetwerk in de bedrijfswereld uit te bouwen. "Voor een multinationale onderneming zoals Kärcher, actief in hogedrukreinigers, bouw ik nu al vijf jaar standen," meldt hij. Geen sinecure. "Dergelijke firma's werken volgens ISO-normen en zijn verplicht offertes uit te schrijven voor diverse spelers in de markt. Hier primeren objectieve criteria en niet zozeer subjectieve elementen zoals klantentevredenheid of de goede relatie tussen klant en leverancier." Het marktsegment waarin Geert Allaert actief is, is erg concurrentieel. "Sommige klanten shoppen op de prijs," geeft hij toe. Goede relaties zijn dus van cruciaal belang. "Veel standenbouwers die tegelijkertijd decors maken zijn er echter niet." Onlangs rondde Artefact² het decor voor de nieuwsstudio van zakenzender Kanaal Z af. "Dergelijke projecten vergen een aparte kennis. Je moet leren meedenken vanuit het camerastandpunt, inzicht hebben in de diepte en rekening houden met de belichting. En de investeringen in het materiaal zijn ook veel groter." Die ervaring in de audiovisuele branche deed Geert Allaert op met decorontwerpen voor de regionale tv-zenders Focus (West-Vlaanderen) en Kanaal 3 (Dendermonde). Spetterende omzetcijfers moet je bij Artefact² echter niet verwachten: vorig jaar zo'n 4 à 5 miljoen frank. Er werd nu wel geïnvesteerd in een eigen atelier. Voor omzetgroei in de standenbouw blijft Geert Allaert hopen op een gunstige economische conjunctuur. "Zodra de crisis toeslaat zijn wij de eerste slachtoffers," zegt hij. Verder wijst hij op de tijdsdruk als de grootste achilleshiel. "We werken tegen de klok. Het is een beetje een ziekte in deze sector."Zo is de bouw van een stand voor Ericsson, zoals op de jongste telecombeurs TMAB in Brussel, geen kinderspel. Eenmaal ontworpen in de ateliers, moet deze stand - zo'n 200 vierkante meter groot - in drie dagen tijd klaar staan. Heel regelmatig eindigt dit in nachtwerk. Geert Allaert: "Door een betere organisatie en voorbereiding moeten we dit probleem oplossen. Niemand kan dit blijven volhouden."