Volg de gele wegwijzers en kijk uit naar gele vrachtwagens", had Patrick Catry, de Supply Chain Project Manager van Tailormade Logistics (TML), getipt. Het transport- en logistiekbedrijf huist inderdaad wat verscholen aan de Gentse Zeehaven, een gebied waar het wordt ingesloten door concurrenten. Katoen Natie, Catry's vorige werkgever, om er maar één te noemen. Het havengebied herbergt uiteraard ook tal van firma's die - potentiële - klanten zijn. Kledingproducent Champion Europe werd er midden december één, nadat TML diens logistieke bedrijfstak - met magazijninfrastructu...

Volg de gele wegwijzers en kijk uit naar gele vrachtwagens", had Patrick Catry, de Supply Chain Project Manager van Tailormade Logistics (TML), getipt. Het transport- en logistiekbedrijf huist inderdaad wat verscholen aan de Gentse Zeehaven, een gebied waar het wordt ingesloten door concurrenten. Katoen Natie, Catry's vorige werkgever, om er maar één te noemen. Het havengebied herbergt uiteraard ook tal van firma's die - potentiële - klanten zijn. Kledingproducent Champion Europe werd er midden december één, nadat TML diens logistieke bedrijfstak - met magazijninfrastructuur en personeel - overnam. "Tja, hoe gaat dat?", mijmert Catry. "Ik loop hier ondertussen 26 jaar rond de Gentse Zeehaven. Het gerucht dat het magazijn van Champion Europe, onze buren, hen te veel geld kostte omdat het onderbenut was, kwam me snel ter ore." De nieuwe klant en bijhorende infrastructuur werden ondergebracht in een nieuwe dochteronderneming, Tailormade Retail Logistics (TRL), met de bedoeling meer klanten uit de retailsector aan te trekken. Toch is het niet TML's bedoeling zich te veel te specialiseren. De automotive-industrie waarin de firma verschillende klanten heeft, is bijvoorbeeld erg conjunctuurgevoelig en maakt diversificatie noodzakelijk. "We willen niet zoals sommige concurrenten van één klant of sector afhankelijk zijn, maar bovendien ontdekken we ook synergie tussen onze werkzaamheden voor de verschillende sectoren", aldus Catry. Het was huidig CEO Bert Vandecaveye die TML in 1996 met een startkapitaal van 18.600 euro startte als een bedrijf dat zich richtte op de organisatie van transport. Eigen vrachtwagens of maga- zijnen waren er toen nog niet bij. Met TML en dochterondernemingen TML Transport en TRL heeft Vandecaveye ondertussen tweehonderd personeelsleden in België. Hij opende bovendien kantoren in het Franse Lyon en het Zweedse Gotenburg. De snelle groei maakte TML in 2002 Trends Gazelleambassadeur en ook in 2005 dook de onderneming op in de Trends Gazellenlijst. Catry wijdt de groeispurt aan investeringen op lange termijn en nieuwe technieken, maar erkent dat er groeipijnen mee gepaard gingen. "Je werkingskapitaal slinkt wanneer je snel groeit, zeker in onze sector die kapitaalsintensief is", meent hij. "Onze kapitaalsstructuur bleek te klein om de groei te bestendigen, dus moesten we op zoek naar een overnemer of partner." Om voor meer financiële slagkracht te zorgen, stapte KBC Arkiv in juli 2006 mee in het verhaal. De twee miljoen euro die de dochter van KBC Private Equity en Arkimedes al investeerde, is meteen een belangrijke factor in de winststijging van de afgelopen jaren (zie cijfertabel). De inves- teringen moeten in januari ook de bouw van een eigen opslagruimte op 100.000 vierkante meter concessiegrond mogelijk maken. Tot nu toe huurde TML de logistieke infrastructuur of werkte het rechtstreeks bij klanten. (T) Door Sjoukje Smedts