De klantenportefeuille uitbreiden

WIE

Sébastien Leempoel (37)

IS

CEO van Riaktr

WAS

Na zijn studie aan de Solvay Business School ging Leempoel aan de slag als businessdevelopmentanalist bij BNP Paribas Fortis. In 2012 begon hij bij Real Impact Analytics, een ICT-start-up die telecombedrijven operationele beslissingen helpt nemen. Real Impact Analytics vertrekt van de analyse van big data om onder meer verkoopprocessen en de uitbouw van infrastructuur te begeleiden. In 2019 werd het bedrijf omgedoopt tot Riaktr en werd de scale-up een softwareverkoper. Leempoel werd de CEO van het Brusselse bedrijf.

WIL

Riaktr is verkocht aan het Zweedse beursgenoteerde bedrijf Seamless. Twee jaar geleden werden al stappen ondernomen om een overname voor te bereiden. “Het was een deel van mijn strategie toen ik hier CEO werd”, zegt Leempoel. “Riaktr is actief in een sector waar de verkoopprocessen lang en duur zijn. Je moet twee jaar rekenen vooraleer je een contract kunt tekenen. Dat heeft onze groei doen afnemen. Bovendien hebben we slechts twee softwareproducten aan te bieden.” Vandaar de zoektocht naar een nieuwe partner. De overname moet toelaten in de klantenportefeuille van Seamless terecht te kunnen. Anderzijds heeft Seamless straks toegang tot onder meer de Afrikaanse klanten van Riaktr.

Over de omvang van de overname is veel onduidelijkheid. Er is sprake van 20 miljoen euro, terwijl Seamless zelf het bedrag van 10,4 miljoen euro noemt. In 2016 heeft Riaktr 12 miljoen euro opgehaald, onder meer bij Fortino, het investeringsfonds van Duco Sickinghe, de ex-topman van Telenet. Riaktr haalt een omzet van 4,9 miljoen euro en is sinds 2019 winstgevend.

VRIJE TIJD

Gezin (getrouwd met ex-atlete Olivia Borlée). Hij is ook bestuurder bij 42/54, het bedrijf achter de kledinglijn van Borlée.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content