Er is leven na de sluiting van Ford Genk. De bvba Facil Europe bewijst het elke dag. De onderneming startte in 2000 met tien werknemers in de schaduw van de Ford-fabriek, en met de Amerikaanse autoproducent als enige klant. De sluiting van de fabriek in Genk betekende een verlies van vijftig banen in 2012.
...

Er is leven na de sluiting van Ford Genk. De bvba Facil Europe bewijst het elke dag. De onderneming startte in 2000 met tien werknemers in de schaduw van de Ford-fabriek, en met de Amerikaanse autoproducent als enige klant. De sluiting van de fabriek in Genk betekende een verlies van vijftig banen in 2012. Facil Europe is een schoolvoorbeeld van Limburgse veerkracht. Het begrip 'Limburger, wereldburger' is zeker van toepassing op de onderneming. Facil Europe maakt schroeven, moeren, bouten en ander bevesti-gingsmateriaal voor de voertuigenindustrie, zowel in metaal als in plastic. "Auto-ingenieurs zijn daarin niet geïnteresseerd. Ze laten de schroefjes en de clipjes maar al te graag over aan een specialist", schetst CEO René Achten de bijzondere nichemarkt. Al even belangrijk: Facil Europe levert almaar meer toegevoegde waarde aan zijn klanten en breidt het takenpakket uit. In een wagen zitten al gauw honderden verschillende bevestigingsmaterialen. In het verleden leverden tientallen leveranciers de moeren en de bouten. Dat was logistiek vaak een delicate operatie: materiaal werd te laat aangereikt, raakte verloren, of het ging om de verkeerde spullen. Facil Europe verzorgt die volledige logistieke keten voor de klanten. Bovendien ontwikkelt de onderneming samen met haar klanten het materiaal. Het centrum voor onderzoek en ontwikkeling is verankerd in Genk. Die intelligente strategie doet de onderneming groeien. De omzet van de Belgische vestiging klom van 151 miljoen euro in 2010 naar 228 miljoen euro in 2014. Een stijging met ruim de helft. Daarom wordt Facil Europe voor 2015 gelauwerd als grote omzetmaker in de provincie Limburg. Het aantal werknemers zakte weliswaar van 100 in 2010, naar 80 vandaag. Middelen voor de groei worden door de moederbedrijven aangereikt. Facil Europe is een joint venture van het Duitse Kamax en het Franse A. Raymond. Internationaal is de omzet nog veel hoger: 390 miljoen euro voor 2015, of een groeispurt met bijna een vijfde in een jaar tijd. Internationaal blijft het werknemersbestand groeien, naar 400 vorig jaar. En het verhaal gaat verder, want de onderneming opent nog dit jaar een filiaal in Japan. Al jaren volgt Facil Europe zijn klanten. Toen het in 2011 een contract sloot met BMW, opende het meteen een magazijn nabij München. Ook bij het Spaanse Valencia heeft het bedrijf een filiaal. Het levert daar de producten voor de Ford-fabriek die er nu de Galaxy, de Mondeo, en de S-Max assembleert. Dat gebeurde vroeger in de Ford-fabriek in Genk. Het rijk van Facil reikt tot in China (met de klant Qoros), Mexico en de Verenigde Staten (voor Mercedes). Dichter bij huis zijn er filialen in Frankrijk en in Zweden, voor Renault en Volvo. Facil Europe heeft ruim 10.000 verschillende onderdelen, en levert 2 miljard stuks per jaar aan meer dan honderd klanten. Wolfgang Riepl"Auto-ingenieurs zijn niet geïnteresseerd in de schroefjes en de clipjes. Dat laten ze maar al te graag over aan een specialist"