De klant is koning

Met de nieuwe break van de C-Klasse speelt Mercedes-Benz in op de trend naar compacte en comfortabele stationcars.

Toen Mercedes-Benz in 1993 de C-Klasse op de markt bracht, werd meteen duidelijk dat zich bij de Duitse topconstructeur diepgaande veranderingen hadden voorgedaan. Voortaan stonden de verlangens van de klant centraal ; het almachtige directorium en de ingenieurs speelden niet langer de eerste viool. Mercedes-Benz evolueerde naar een hedendaags dynamisch bedrijf dat snel inspeelt op de nieuwe trends.

De break van de C-Klasse is een sprekend voorbeeld van die nieuwe bedrijfscultuur. Uit recent marktonderzoek blijkt dat het segment van de compacte stationcars zal aangroeien met 10 % per jaar tot in 1999. Deze trend begon in 1993, toen Mercedes zowat 180.000 dergelijke auto’s aan de man bracht ; men beweert dat de verkoop nog vóór het jaar 2000 zal stijgen tot 310.000 stuks per jaar.

Inzake veiligheid, comfort en milieuvriendelijkheid bezit deC-break alle eigenschappen van de C-berlines : hij wordt immers gebouwd op de vloerplaat van de berline. Een minder prettig gevolg hiervan is dat de passagiers achterin niet al te veel beenruimte hebben. Daar staat dan weer tegenover dat deze stationcar de grootste laadruimte heeft in zijn marktsegment ; dankzij de in twee delen neerklapbare achterbank (2/3-1/3) kan het volume nog uitgebreid worden van 465 tot 1510 liter.

De gamma van de C-break biedt vier uitrustingsniveaus (Classic, Esprit, Elégance, Sport), en vijf motoren met vier kleppen per cilinder (waaronder twee diesels) ; daarmee is dit zowat de grootste stationcarserie op de markt. Het motorvermogen varieert van 95 tot 150 Din pk. De zuinigste krachtbron, de 2,2 liter diesel, verbruikt amper 7 liter op 100 km.

Een break van de C-Klasse is best wel betaalbaar : de C 180 en de C 200 (voor ons de evenwichtigste auto in de benzinegamma) kosten zowat 100.000 frank meer dan de gelijkwaardige berlines. Onze voorkeur gaat echter naar de 2,5 liter turbodiesel (150 Din pk), die zich onderscheidt door zijn keurig gedoseerd motorvermogen. Vanaf 1800 toeren ontwikkelt deze stoere vijfcilinder een koppel van 280 Nm en hij haalt een top van meer dan 200 km/u, voor een gemiddeld verbruik van 7,3 liter op 100 km. De nieuwe dieselmotor staat borg voor rijplezier op hoog niveau, terwijl hij in het interieur nauwelijks te horen is.

De nieuwe Mercedes C-break vertoont hetzelfde uitstekende rijgedrag als de berlines van de C-Klasse. Hij wordt aangeboden met een optimale standaarduitrusting ; vanaf het najaar is in optie ook een elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat verkrijgbaar. Alles bij elkaar genomen biedt de C-break een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, wat hem tot een interessante nieuwkomer maakt in dit groeiende marktsegment.

PATRICK OP DE BEECK

Mercedes-Benz C-break Een ruime en comfortabele stationcar met alle goede eigenschappen van de berlines in de C-Klasse.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content