Stilstaan is achteruitgaan. De omzet van de nv Talens, Belgisch marktleider in de verkoop van kunstschildersverven, blijft al enkele jaren hangen rond de 115 miljoen frank. Maar algemeen directeur Hugo Van den Berghen voorspelt "een doorbraak" in 1998. "De voorbije twee jaren waren overgangsjaren," zegt de man die voordien twintig jaar internationale ervaring sprokkelde in de sector van de consumer goods. Na werk bij mastodonten als ...

Stilstaan is achteruitgaan. De omzet van de nv Talens, Belgisch marktleider in de verkoop van kunstschildersverven, blijft al enkele jaren hangen rond de 115 miljoen frank. Maar algemeen directeur Hugo Van den Berghen voorspelt "een doorbraak" in 1998. "De voorbije twee jaren waren overgangsjaren," zegt de man die voordien twintig jaar internationale ervaring sprokkelde in de sector van de consumer goods. Na werk bij mastodonten als Sara Lee en chocoladeproducent Ferrero, zoekt Van den Berghen ook bij het typische nicheproduct van Talens een verbreding van de markt. In de gloednieuwe toonzaal in Machelen zijn voortaan studenten van kunstacademies de welkome gasten voor demonstraties en workshops. "Zij zijn onze gebruikers van morgen." Voor studenten ontwikkelt Talens het hoogkwalitatieve en dure merk Rembrandt. Daarnaast is er het laaggeprijsde Amsterdam, voor veelvuldig gebruik. Rembrandt wordt ook gebruikt door kunstschilders. "Met Rembrandt garanderen we een kleurbestendigheid en -echtheid van 100 jaar." De kunstschildersverven maken nog 40% van de omzet uit. Toch is het niet in dit segment dat Talens de groei verwacht. Evenmin in de schoolverven, die een derde van de omzet uitmaken. Met zijn plakkaatverf heeft het bedrijf Talens sinds decennia een dominante positie in de Belgische scholen verworven. Vooral de beurzen van het katholiek onderwijs, de cov's, blijken een effectief middel om de leerkrachten te bewerken. Via openbare aanbestedingen kopen zij de schoolverven van Talens. Al levert het bedrijf nooit rechtstreeks aan de klanten, maar steeds via een netwerk van 150 gespecialiseerde detailzaken. "We zullen nooit rechtstreeks verkopen, maar steeds via de winkels," beklemtoont Hugo Van den Berghen. De hoop op omzetstijging vestigt Talens echter in het hobbysegment. Deze tak is nauwelijks drie jaar jong, maar vormt al een derde van de omzet. De markt wordt daarbij erg intensief bewerkt, met gesponsorde wedstrijden voor zondagsschilders, informatie- en demonstratieavonden bij diverse Vlaamse verenigingen. Talens ontwikkelde twee producten op maat van de hobbyschilders: Decorfin is een verf die op alle materiaal (glas, hout, steen) kan worden aangebracht; Van Gogh H2 Oil is een klassieke olieverf die zeer eenvoudig met water kan worden verdund. Het gemakkelijke gebruik staat centraal bij de ontwikkeling van de nieuwe producten, die ook via de grootdistributie zoals Club, worden verdeeld. De klanten worden er ook warm gemaakt met meeneemfolders met creatieve ideeën.