"In een kaasspeciaalzaak krijgen mensen wel een goede uitleg over de kazen, maar thuis zijn ze die meestal alweer vergeten." Nick Spanhove, de Bruggeling achter de digitale kaasspeciaalzaak De Kaasconnaisseur, hoeft niet lang te twijfelen als we hem vragen waarom hij zoveel video's over kaas maakt voor zijn klanten. Het doet denken aan hoe de Amerikaanse marketinglegende Gary Vaynerchuk groot werd met video's over wijn. Zelf verwijst Spanhove liever naar Donald Muylle, de zaakvoerder van Dovy Keukens, als inspiratiebron. "We kiezen voor een heel persoonlijke klantenbenadering. De onlinevideomarketing onderlijn...

"In een kaasspeciaalzaak krijgen mensen wel een goede uitleg over de kazen, maar thuis zijn ze die meestal alweer vergeten." Nick Spanhove, de Bruggeling achter de digitale kaasspeciaalzaak De Kaasconnaisseur, hoeft niet lang te twijfelen als we hem vragen waarom hij zoveel video's over kaas maakt voor zijn klanten. Het doet denken aan hoe de Amerikaanse marketinglegende Gary Vaynerchuk groot werd met video's over wijn. Zelf verwijst Spanhove liever naar Donald Muylle, de zaakvoerder van Dovy Keukens, als inspiratiebron. "We kiezen voor een heel persoonlijke klantenbenadering. De onlinevideomarketing onderlijnt onze kennis, maar als je verse voeding thuis levert, moet je ook het persoonlijke karakter uitspelen." Voor hij De Kaasconnaisseur uit de grond stampte, was Nick Spanhove softwaremakelaar, kaassommelier en verkoper in een kaasgroothandel. Al die expertises bracht hij samen in een digitale kaasspeciaalzaak die focust op kaasschotels. Waar zit dan het persoonlijke karakter? Aanvankelijk gaf Spanhove zelf bij de klant uitleg over zijn kazen. Toen de onderneming begon te groeien, schakelde hij over op een audio-opnames van 7 minuten die de klant via WhatsApp ontvangt. Het lijkt wat afstandelijker, maar dat draaide anders uit. "Het werd een schot in de roos", zegt Spanhove. "Klanten spelen het af terwijl de kaasplank op tafel staat." Dat storytelling over kazen via video en audio aanslaat, wijst Nick Spanhove toe aan de verschuiving die in de sector plaatsvond. "Zowat 90 procent van de kaasverkoop verloopt via de retail, waar storytelling minder van tel is. Met een onlineplatform wilde ik het verspreiden van kennis koppelen aan beleving en kwaliteit. In 2019, nog voor De Kaasconnaisseur als bv van start ging, slaagde ik erin een omzet van 10.000 euro te halen door op Facebook 500 euro te besteden." Spanhove achtte zijn idee marktrijp en pitchte het in 2020 bij de accelerator Birdhouse. Met een starterslening van 50.000 euro op zak koos De Kaasconnaisseur aanvankelijk voor een professionalisering van de videocontent. "Maar high-end videoproductie deed onze authenticiteit dalen. We hebben ervoor geopteerd een jonge videomaker aan te werven die het juiste evenwicht wist te vinden." Intussen is De Kaasconnaisseur klaar voor een nieuwe fase. De start-up verhuist naar een kmo-unit, mikt op een omzet van 1 miljoen euro in 2023 en wil nieuwe investeerders toelaten in het kapitaal van het bedrijf. "In 2021 klokten we af op 300.000 euro, in 2022 zal dat 450.000 euro worden", zegt Nick Spanhove. "Momenteel telt ons systeem 4.000 klanten, van wie 40 procent vaste klant is." Om de omzet volgend jaar te verdubbelen, mikt De Kaasconnaisseur op nieuwe markten. Catering op exclusieve feesten is een doel en ook uit de bedrijfsmarkt liepen al bestellingen voor gepersonaliseerde geschenken binnen. Blijft storytelling via Whatsapp ook daar overeind? "We zullen er in elk geval onze storytelling vermarkten", besluit Nick Spanhove. "Denk maar aan het maken van een video met de CEO en het betrekken van de waarden en de persoonlijkheid van het bedrijf."