Naast het rapporteren van de scheepsbewegingen, iets wat onder meer wordt bekendgemaakt via het dagelijkse elektronische Scheepvaartbulletin, biedt het bedrijf een hele rist diensten aan, gaande van het invullen van de douaneaangifte tot de coördinatie van de helikopterbeloodsing. De klanten van S&SS zijn de officiële ...

Naast het rapporteren van de scheepsbewegingen, iets wat onder meer wordt bekendgemaakt via het dagelijkse elektronische Scheepvaartbulletin, biedt het bedrijf een hele rist diensten aan, gaande van het invullen van de douaneaangifte tot de coördinatie van de helikopterbeloodsing. De klanten van S&SS zijn de officiële havenbedrijven, de scheepsagenten, de expediteurs en de toeleveringsdiensten. "In een haven is er eigenlijk maar plaats voor één bedrijf met diensten als de onze," zegt gedelegeerd bestuurder Raymond De Coninck. "Alleen in Nederland hebben we technisch gezien concurrenten: één in Rotterdam en één in Amsterdam." Sinds begin dit jaar treedt het bedrijf ook op als vertegenwoordiger en oproepcentrum voor de Satellite Yacht Surveillance Module ( SYSM), een dochter uit de EDC-groep ( European Data Communications). Het systeem biedt abonnees de mogelijkheid om via satelliet hun jacht permanent te laten bewaken. Mogelijk wordt het systeem aangepast zodat het kan worden ingezet op koopvaardijschepen en vissersboten. Daarnaast worden ook verscheidene 'comfortdiensten' aangeboden, zoals het reserveren van een ligplaats in de haven voordat het jacht aanmeert, weersvoorspellingen en hotel- en restaurantreservaties. De koers richting vernieuwing en uitbreiding legt het bedrijf geen windeieren. De voorbije drie jaar zag S&SS zijn omzet stijgen. In 2000 draaide de onderneming een omzet van 3,58 miljoen euro (144,3 miljoen frank). Het aandeel van de nettowinst in de omzet steeg van 5,2% in 1999 naar 7,2% in 2000. De Coninck blijft voorzichtig. "We zijn afhankelijk van de economische realiteit. Schepen die niet binnenlopen, kunnen wij niet bedienen."Wouter De Broeck