De ‘iron lady’ van de zakenwereld

Nathalie van Ypersele Retrouvez chaque semaine l'éditorial de Nathalie van Ypersele, rédactrice en chef de Trends-Tendances, en alternance avec Guy Legrand, directeur adjoint du magazine

Op doorreis in België maakte Anne Mulcahy, voorzitster en CEO van Xerox, tijd vrij voor een exclusief interview met Trends. Ze redde de fabrikant van printers en kopieertoestellen van het faillissement, ging voluit voor de vernieuwing en wil vandaag de digitalisering van documenten, de ‘intelligente’ opslag ervan en de kleurendruk uitbreiden.

Volgens het Amerikaanse magazine Forbes staat Anne Mulcahy zesde op de ranglijst van machtigste vrouwen ter wereld. Deze 53-jarige ‘iron lady’ van de zakenwereld komt uit een elitair milieu en kwam in 2001 aan het hoofd te staan van Xerox, toen het bedrijf aan de rand van de afgrond stond.

ANNE MULCAHY (XEROX). “De echte uitdaging voor technologiebedrijven bestaat erin om over te stappen van de ene technologie naar de andere wanneer de sector in een overgangsfase zit. Dat betekent voor ons: overschakelen op een volledig digitaal model. Onze activiteiten hebben steeds minder met papier te maken, hoewel we vroeger vooral bekend waren als producent van fotokopieermachines en printers. We hebben dus aanzienlijke investeringen moeten doen om die nieuwe technologieën te ontwikkelen en de toekomstige afbrokkeling van de traditionele sector te compenseren. Weet u dat we vandaag technologieën ontwikkelen die het papier bij onze klanten overbodig maken? Ik denk dat we de ommezwaai goed hebben aangepakt, aangezien nu nog slechts 1 % van onze activiteiten op de oude manier werkt.”

Xerox staat bekend om zijn té radicale vernieuwingen naar de smaak van de klanten. Lopen uw digitale investeringen niet het gevaar dat ze ook zo zullen worden bestempeld?

MULCAHY. “Ik pak problemen liever onmiddellijk aan dan achteraf een achterstand te moeten inhalen! Onze klanten zijn er klaar voor. We hebben zwaar geïnvesteerd – en zullen dat blijven doen – om de markt te ontwikkelen en onze klanten te helpen om de overstap te maken van de offsettechnologie naar de digitalisering. Deze sector is goed voor 400 miljard dollar ( nvdr – 310 miljard euro). Momenteel zijn 18 tot 20 miljard dollar het resultaat van de digitalisering. De groeimogelijkheden zijn dus enorm.”

Uw ‘dienstenactiviteiten’ maken al een belangrijk deel uit van uw resultaten…

MULCAHY. “Die activiteit kent een sterke groei, meer nog dan onze kernactiviteiten. Er zijn weinig spelers op de documentenmarkt. We hebben dus de kaart getrokken van partnerships met informaticaondernemingen of onderaannemingen zoals EDS, IBM en Accenture. We houden ons bezig met het documentenbeheer bij grote contracten. De inkomsten uit die activiteitenbranche zijn goed voor 25 % van onze omzet. Dat cijfer zou de komende vijf jaar moeten verdubbelen. Die inkomsten hebben het voordeel dat het gaat om contracten van vijf, zeven of tien jaar. Het zijn dus terugkerende inkomsten, en dat is niet het resultaat van één enkele transactie, maar van een goede band met de klant.”

Uw doelstelling is het bevorderen van kleurendruk, wat leidt tot aanzienlijk grotere winstmarges. De ondernemingen echter verkiezen zwart-wit voor hun drukwerk. Hoe gaat u ze overtuigen om over te stappen op kleur?

MULCAHY. “Dertig procent van onze inkomsten is afkomstig uit kleurendruk. Welnu, dat is nog altijd maar 8 % van alle gedrukte pagina’s. Het groeipotentieel voor die activiteit is dus zeker aanwezig.”

Maar wat is het voordeel voor uw klanten?

MULCAHY. “De invloed van kleur is fascinerend. Studies hebben aangetoond dat facturen in kleur een aanzienlijk hoger en sneller antwoordpercentage hebben. Kleur speelt daarnaast ook een gunstige rol bij het leerproces. De invloed van kleur in marketingtools is dus cruciaal. We leveren ook inspanningen om kleurendruk meer betaalbaar te maken. Financieel zou de keuze tussen drukken in kleur of in zwart-wit zelfs geen punt meer mogen zijn.”

Wat is uw groeidoelstelling op dit vlak?

MULCAHY. “Acht procent van de pagina’s die momenteel worden gedrukt, is in kleur. En volgens de markttrend zou dit cijfer tegen 2009 verdubbeld moeten zijn.”

Hoe hebt u, intern, de nodige knowhow ontwikkeld om uw activiteiten te diversifiëren?

MULCAHY. “Toen ik CEO werd, hebben we ingrijpende veranderingen doorgevoerd. We hadden nood aan personen die risico durven te nemen, die snel durven te beslissen en niet bang zijn om fouten te maken. Intern is er dus erg veel veranderd. Meer dan duizend mensen in de onderneming gaan voortdurend de verbeteringsmogelijkheden na of zoeken oplossingen voor bijvoorbeeld productiviteitsproblemen. Die plaatsen worden ingenomen door werknemers met veel potentieel. Ze blijven ook maar twee jaar, zodat we voortdurend nieuwe ideeën kunnen opdoen. Met zo’n team kan Xerox niet op zijn lauweren rusten.”

Xerox is ook een vrouwvriendelijke onderneming. Was dat een van uw prioriteiten toen u CEO werd?

MULCAHY. “Ik vind het erg belangrijk dat we goede mensen aannemen, dat we ze kunnen houden, ze laten doorgroeien en ondersteunen. Die kansen moeten we aan al onze werknemers bieden. Zo is een derde van mijn directieteam niet-Amerikaans en wordt een derde van die functies ingenomen door vrouwen.

“Dertig jaar geleden ben ik begonnen bij Xerox. Het beleid van toen heeft me de kans gegeven om te staan waar ik nu sta. Goede prestaties worden beloond en gestimuleerd. Dat is een traditie die ik wil voortzetten.”

De diversiteit bij het Xeroxpersoneel wordt toch niet ingegeven door uw ‘goed hart’. Wat is de economische redenering achter dit beleid?

MULCAHY. “Het is heel eenvoudig. We willen alle beschikbare talenten op de markt opsporen. Welnu, vrouwen maken 50 % van de bevolking uit. Als je die 50 % uitsluit, laat je heel wat talent liggen! We hebben richtlijnen en verwachtingen op dat vlak die even zwaar wegen als financiële doelstellingen. Als je team bestaat uit 30 % vrouwen, dan lijkt het me maar normaal dat 30 % van die vrouwen ook promotie kan maken. Niets demotiveert talentvolle werknemers meer dan kansen aan hun neus te zien voorbijgaan.”

Nathalie van Ypersele

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content