Hans Waege (36), een doctor in de Sociologie - met specialisatie in cultuurbeleid en cultuurparticipatie - was tot mei 2004 aan de slag op het kabinet van minister Renaat Landuyt (SP.A). Een klein jaar later ontvouwt de jonge Brusselse intendant van deFilharmonie een strategisch plan rond vier kernpunten. De voordracht wordt gekruid met terminologie die zo gegraaid kon zijn uit een jaarverslag van een beursgenoteerd bedrijf. Thema één. "We moeten voortdurend aan vernieuwing denken van onze produc...

Hans Waege (36), een doctor in de Sociologie - met specialisatie in cultuurbeleid en cultuurparticipatie - was tot mei 2004 aan de slag op het kabinet van minister Renaat Landuyt (SP.A). Een klein jaar later ontvouwt de jonge Brusselse intendant van deFilharmonie een strategisch plan rond vier kernpunten. De voordracht wordt gekruid met terminologie die zo gegraaid kon zijn uit een jaarverslag van een beursgenoteerd bedrijf. Thema één. "We moeten voortdurend aan vernieuwing denken van onze productontwikkeling." Op de achtergrond klinkt geroffel. Het is een trommelsessie voor kleuters, een van de nieuwe doelgroepen voor deFilharmonie. Thema twee: de nood aan een eigen concertzaal. "Een eigen zaal betekent artistiek kapitaal voor onze organisatie. We kunnen er onze artistieke producten presenteren en tonen." Thema drie: globalisering. Het Vlaamse symfonische orkest moet een sterkere internationale dimensie krijgen. Het moet meer internationale dirigenten en solisten kunnen lokken. Thema vier: marketing. "De marketing van het orkest moeten we uitbouwen en professionaliseren. We leven in een zeer competitieve omgeving. Het is niet omdat je goed bent, dat je ook succes hebt. De consument kiest uit een enorm aanbod in zijn vrije tijd." DeFilharmonie kreeg met het nieuwe jaar ook een eigen marketingdirecteur, Hilde Franssen, voordien aan de slag als marketingdirecteur in de Benelux bij de specialist in homeopathie en fytotherapie Dr. Vogel. Personeelsbeleid is nog zo'n zaak waaraan Hans Waege sleutelde. "DeFilharmonie is een grote, complexe organisatie," geeft de intendant toe. "Je spreekt niet zomaar over een KMO met 100 voltijdse werknemers. Nee, het zijn kunstenaars, individuen, allen met hun eigen uitgesproken mening. Bovendien is het een organisatie met veel stakeholders." Die stakeholders zijn bijvoorbeeld steden, provincies, de Vlaamse Gemeenschap. De overheid blijft voor het symfonische orkest een belangrijk gegeven. Van de 8,3 miljoen euro omzet in 2004 kwam 6 miljoen euro via subsidies. Toch trekt ook de sponsoringmarkt weer aan. Naast Deloitte en SD Worx, verscheen ING Insurance als nieuwe sponsor voor een driejarige samenwerking. Die sponsors hebben ongetwijfeld oog voor het strakke financiële beleid. Het klantenkrediet, bijvoorbeeld, werd herleid van zes maanden tot één. "Daar kunnen heel wat bedrijven in de privé nog van leren."W.R."We hebben het klantenkrediet herleid van zes maanden naar één. Daar kunnen heel wat bedrijven uit de privé nog van leren."