"Ik heb in mijn leven tienduizenden, honderdduizenden beelden gezien en gekozen", legt Thérond uit. "Ik heb geleerd om 'in the heat of the moment' een keuze te maken, oog te hebben voor het ongewone en geometrische evenwichten, de wonderen en de angsten van het licht. Maar de actualiteit verveelt door haar regelmatigheid. Dat vormt ongetwijfeld de reden waarom de persoonlijke collectie van Thérond nauwelijks verder reikt dan de jaren '50. "De collectie", legt hij uit, "vormt een tweede leven om dat andere - zo kort...

"Ik heb in mijn leven tienduizenden, honderdduizenden beelden gezien en gekozen", legt Thérond uit. "Ik heb geleerd om 'in the heat of the moment' een keuze te maken, oog te hebben voor het ongewone en geometrische evenwichten, de wonderen en de angsten van het licht. Maar de actualiteit verveelt door haar regelmatigheid. Dat vormt ongetwijfeld de reden waarom de persoonlijke collectie van Thérond nauwelijks verder reikt dan de jaren '50. "De collectie", legt hij uit, "vormt een tweede leven om dat andere - zo korte - langer te laten duren." Deze reis via zo'n 250 plaatjes begint aan de oorsprong van de fotografie. Met Sète als vertrekpunt, de havenstad waar Thérond vandaan komt, brengt de tentoonstelling hulde aan een reeks grote en kleine meesters, volgens thema's die de archeologische fotografie tot de portretkunst, het Franse platteland tot en met de wereld der kunst en letteren, reizen door het Oosten en momentopnames van Jacques-Henri Lartigue bestrijken.Deze "privé- en droomaanpak", zoals de directeur van Paris Match hem noemt, onthult een ander oog dan dat van de paparazzi. Thérond bezit een uitzonderlijke verzameling, waarvan hij een gedeelte aan het Musée d'Orsay afstond.Een historisch oog: Bayard, Fizeau, daguerrotypes, stereoscopische panorama's.Wetenschappelijk: Etienne Jules-Marey en zijn bewegingsstudies, de autochromen van de gebroeders Lumière. Een persoonlijk oog, met een album van de hertog van Chartres dat het verhaal vertelt van een reis naar het Oosten in 1859-1860, een portret van Sartre van de hand van Cartier-Bresson dat aan Simone de Beauvoir heeft toebehoord, de tempel van Abou Simbel door Maxime du Camp, panorama's van Parijs door Atget, Krull, Eli Lotar, Edouard Baldus. Een oog met een fascinatie voor het surrealisme, met afdrukken van Man Ray, Raoul Ubac, Pierre Molinier, Dora Maar. En een eerbetoon aan twee fotografen: de overdruktechnicus Maurice Tabard en de fotograaf van de levenszin Lartigue. Oude foto's, vergeeld papier, beelden in sepia en vage kiekjes - de collectie van Roger Thérond heeft enkel belangstelling voor fotografen van Franse afkomst en buitenlanders die in Frankrijk hebben gewerkt. Zij omvat een eeuw van beelden zonder zich iets aan te trekken van hun impact of betekenis: de privé-passie van een immer onder druk staande persman.Maison européenne de la photographie, rue de Fourcy 5-7, 75004 Parijs. Tot en met 9/1/2000, van 11 tot 20 uur. Gesloten op maandag, dinsdag en op feestdagen. "Une passion française", een mooi gebonden album, 368 p., 250 illustraties, Ed. Filipacchi/M.E.P., 2.600 frankalain delaunois