Als Belgische beleggers aan een biergigant denken, komen ze al gauw uit bij AB InBev. Die groep is door haar sterke overnamebeleid uitgegroeid tot de wereldleider in de brouwerijsector. Maar het consolidatieverhaal van concurrent SABMiller is bijna even sterk. De van oorsprong Zuid-Afrikaanse groep -- SAB staat voor South African Breweries -- brouwde het afgelopen boekjaar 242 miljoen hectoliter bier, tegenover 355 miljoen bij AB InBev.
...

Als Belgische beleggers aan een biergigant denken, komen ze al gauw uit bij AB InBev. Die groep is door haar sterke overnamebeleid uitgegroeid tot de wereldleider in de brouwerijsector. Maar het consolidatieverhaal van concurrent SABMiller is bijna even sterk. De van oorsprong Zuid-Afrikaanse groep -- SAB staat voor South African Breweries -- brouwde het afgelopen boekjaar 242 miljoen hectoliter bier, tegenover 355 miljoen bij AB InBev. Dat SABMiller bij ons nauwelijks bekend is, heeft twee oorzaken. Ten eerste is de groep wel wereldwijd aanwezig, maar ze heeft geen dominante positie in West-Europa. Ten tweede focust ze vooral op lokale bieren; zo heeft ze meer dan 200 merken in portefeuille. Bieren als Snow, Tyskie, Timisoreana, CBL en Aguila zeggen ons niets, maar toch zijn het de best verkopende bieren in respectievelijk China, Polen, Roemenië, Zuid-Afrika en Colombia. SABMiller heeft in elf landen het best verkopende bier in portefeuille, en in zes landen is het ook nog eens eigenaar van het nummer twee. Een grote troef van de groep is haar sterke aanwezigheid in de opkomende landen. 32 procent van de groepswinst komt uit Latijns-Amerika, waar SABMiller 17 brouwerijen en 15 bottelfabrieken heeft. Het heeft het nummer één en twee in Colombia, Peru en Ecuador in portefeuille. Het bekleedt ook een toppositie in Afrika (31 % van de groepswinst; 19 % uit Zuid-Afrika alleen) met 45 brouwerijen en 23 bottelfabrieken. In Zuid-Afrika heeft de groep de drie best verkopende bieren, in Tanzaniahet nummer één en twee, en in Oeganda en Mozambique de marktleider. Daarnaast zorgt Azië voor 13 procent van de groepswinst, met twintig brouwerijen en twee bottelfabrieken en de cruciale nummer één-positie op de Chinese markt. Driekwart van de winst komt uit de groeilanden. Europa en Noord-Amerika dragen voor 24 procent bij aan de groepswinst, met 25 brouwerijen en een dominante positie in Centraal-Europa (nummer één in Polen, Tsjechië en Roemenië). SABMiller heeft met Peroni ook het op één na best verkopende bier in Italië. SABMiller gaat de jongste tijd over de tongen als de volgende overnameprooi van AB InBev, waar de referentieaandeelhouders de inlijving van Anheuser-Busch hebben verteerd. Maar het is geen hapklare brok, met een beurswaarde van 53 miljard euro, tegenover 115 miljard euro voor AB InBev. Bovendien zijn er wat overlappingen. Daarom zien we wel wat in het scenario waarbij AB InBev een partner zoekt om SABMiller te kopen, bijvoorbeeld het Deense Carlsberg. De Carlsberg Foundation liet onlangs weten dat ze bereid is haar belang verder te laten verwateren. De vorige keer dat ze dat aankondigde, was in 2007, kort voor de overname van Scottish & Newcastle samen met Heineken. Toeval? De aanwezigheid in de opkomende landen leidde ertoe dat de koers van het aandeel 25 procent onder de piekkoers van vorig jaar noteert. Door die koersdaling en het realistische overnamescenario is SABMiller een aantrekkelijke waarde. Daarom vinden we het aandeel koopwaardig.DANNY REWEGHS