Het Antwerpse familiebedrijf Desco, groothandel in sanitair, verwarming en ventilatie, stond dit jaar voor het eerst op de beurs Batibouw in Brussel. "Met de overname van de vestigingen van Vanden Bergh in Brussel, Brabant, Henegouwen en Namen begin dit jaar hebben we nu een zo goed als nationale dekking", vertelt Frank Dedecker, de gedelegeerd bestuurder van de groep. Frank, de zoon en kleinzoon van de medestichters Pierre en Frans Dedecker, werkt sinds 1977 in de zaak, die in 1947 werd opgericht in Borgerhout. De naam Desco verwijst naar de twee stichtende families: Dedecker en Schotmans. De eerste leveringen in de jaren vijftig werden nog per bakfiets gedaan.
...

Het Antwerpse familiebedrijf Desco, groothandel in sanitair, verwarming en ventilatie, stond dit jaar voor het eerst op de beurs Batibouw in Brussel. "Met de overname van de vestigingen van Vanden Bergh in Brussel, Brabant, Henegouwen en Namen begin dit jaar hebben we nu een zo goed als nationale dekking", vertelt Frank Dedecker, de gedelegeerd bestuurder van de groep. Frank, de zoon en kleinzoon van de medestichters Pierre en Frans Dedecker, werkt sinds 1977 in de zaak, die in 1947 werd opgericht in Borgerhout. De naam Desco verwijst naar de twee stichtende families: Dedecker en Schotmans. De eerste leveringen in de jaren vijftig werden nog per bakfiets gedaan. Vandaag telt Desco dertig toonzalen, verkooppunten en afhaalmagazijnen over het hele land. In Luik wordt gebouwd aan een nieuw ankerpunt van 10.000 vierkante meter dat midden volgend jaar de deuren zal openen. "Het gaat om een miljoeneninvestering. Dat wordt een toonaangevende toonzaal voor de Luikse regio, belangrijk voor de bouwpromotoren", zegt Frank Dedecker in de moderne hoofdzetel van de groep in Wijnegem. De logistiek, de kernactiviteit voor een groothandel, wordt met eigen chauffeurs georganiseerd vanuit de centrale magazijnen in Wijnegem en Gembloux. Elke dag zijn er 45 vrachtwagens op de baan in het hele land. De familiale groothandel heeft contacten met particulieren, installateurs en met verschillende partijen in de projectmarkt, vandaag een belangrijk segment. "Wij staan in de eerste lijn om de vragen van promotoren, architecten en studiebureaus snel te kunnen beantwoorden", legt Frank Dedecker uit. De familiale groothandel levert jaarlijks aan ongeveer 11.000 installateurs. Ongeveer 20 procent van de business verloopt via de professionele webshop. Met de overname van Vanden Bergh mikt de Desco-groep dit jaar met 600 medewerkers op een omzet van 260 miljoen euro. 2019 wordt het jaar van de integratie en tegen volgend jaar moet Vanden Bergh overgeschakeld zijn op het SAP-systeem van de groep. Vanden Bergh is vandaag goed voor een omzet van 55 miljoen euro, Desco zal 2018 afkloppen op 205 miljoen. Daarmee zit het de nummer twee van de Belgische markt, het familiale FACQ (omzet van 280 miljoen euro in 2018), op de hielen. "We zijn daar niet zo mee bezig", nuanceert Frank Dedecker. "We doen vooral ons eigen ding." Het West-Vlaamse Van Marcke is de marktleider. Mede door de consolidatie in de markt groeit Desco al vele jaren. "Ik ben begonnen bij Desco in 2004 en ik heb altijd groei gekend, zelfs in de moeilijke jaren van de financiële crisis", zegt Eva Dedecker, de oudste van de drie dochters Dedecker. De zussen, dertigers, zijn alle drie bestuurder en operationeel actief in het familiebedrijf. Eva volgt onder andere de financiën, investeringen en de logistiek op. Kris stuurt de verkoop in de vestigingen aan en Karen is verantwoordelijk voor de aankoop van "zichtbaar sanitair", dus alles wat voor de muur geïnstalleerd wordt, goed voor een derde van de omzet. Verwarming staat ook voor een derde van de Desco-business, net zoals het onzichtbaar sanitair (onder andere de leidingen). "Het stond niet in de sterren geschreven dat we in het bedrijf zouden komen. Gaandeweg is dat zo gegroeid", zegt Eva Dedecker. De dochters hebben alle drie managementopleidingen achter de rug, kennen het bedrijf door en door en zijn klaar om de touwtjes in handen te nemen. Wanneer de generatiewissel precies wordt doorgevoerd, staat nog niet vast. "Die horizon schuift op", ervaart Kris Dedecker. "Ik doe het nog heel graag", antwoordt haar vader Frank, een zestiger. "Het is ook een beetje mijn hobby. Maar ik ben vrij gerust over de opvolging." Karen Dedecker, de jongste van de drie dochters, ziet wel wat verschuiven. "Je begint de zaken die je niet meer zo plezant vindt, door te schuiven", zegt ze tegen haar vader. "Ik heb het geluk dat ze het alle drie goed en graag doen. Ze komen goed overeen en er is een sterk management uitgebouwd. Vroeg of laat zal er wel een nieuwe kapitein op het schip staan, dat komt in orde", verzekert Frank Dedecker. De vierde generatie steekt haar ambities niet onder stoelen of banken. Al zijn grote overnames zoals Vanden Bergh dit jaar en Groupe LMP in 2013 in België niet meer aan de orde. "We streven ernaar dat een installateur ons van overal in het land vlot kan bereiken. Er zijn nog een vijftal blinde vlekken op de kaart waar nog een Desco-vestiging zou passen", verklaart Eva Dedecker. Die kunnen ingevuld worden door zelf nieuwe verkooppunten op te richten of door overnames van regionale spelers. "De beide kunnen, het hangt ervan af wat er op ons pad komt", zegt Eva. Het buitenland is niet meteen een optie. "Er zijn nog voldoende mogelijkheden om te groeien op de Belgische markt. Het is altijd onze ambitie geweest sneller te groeien dan de markt en telkens weer een beetje marktaandeel te winnen", aldus Eva Dedecker. Volgens Frank Dedecker valt de rol van een groothandel ook in deze digitale tijden niet te overschatten. "Sanitair, verwarming, ventilatie. Het gaat om vrij heterogene producten die je niet zomaar kunt uitbesteden aan een pure logistieker. Je kunt onze business niet à la bol.com organiseren. Wij bieden niet alleen de voorraad, we verzamelen alle componenten en bieden toegevoegde waarde in de vorm van productmanagement." De prioriteiten voor de nabije toekomst zijn de integratie van Vanden Bergh en de opening van de nieuwe showroom in Luik. "En voor de rest ons blijven aanpassen aan de veranderende vragen op de markt, zoals we altijd gedaan hebben. Wat zal het binnen vijf jaar zijn? Ik ben nooit goed geweest in langer dan vijf jaar vooruit te denken", besluit Dedecker.