In 1990 werd Race Productions opgericht, dat zich voornamelijk specialiseerde in het maken van frames voor lokale winkelmerken. Zeven jaar later ontstond Ridley Bikes als merknaam. Aanvankelijk werd Ridley voornamelijk lokaal verdeeld, maar in enkele jaren werd het merk Belgisch marktleider van racefietsen.
...

In 1990 werd Race Productions opgericht, dat zich voornamelijk specialiseerde in het maken van frames voor lokale winkelmerken. Zeven jaar later ontstond Ridley Bikes als merknaam. Aanvankelijk werd Ridley voornamelijk lokaal verdeeld, maar in enkele jaren werd het merk Belgisch marktleider van racefietsen. "Als bedrijf hebben we een enorme omzetklim gekend, van 1,8 miljoen euro in 2000 naar 18 miljoen euro vorig jaar", zegt CEO Anthony Kumpen. "Bovendien hebben we geopteerd voor een internationaal distributieprogramma waarbij we op het Europese vasteland dealerdirect werken. Dit heeft als voordeel dat de prijzen zeer competitief blijven, maar vergt logistiek en administratief een zeer gestructureerde organisatie. Voeg daarbij dat voorraadbeheer en logistieke flow kritieke factoren zijn in onze business waar jaarlijks het gamma wordt vernieuwd." Ridley werkt heel nauw samen met de renners en mecaniciens om de ontwikkeling van de producten te optimaliseren. "Feedback van de renners en mecaniciens is van fundamenteel belang. Onze teams rijden op onze stockframes, dat stelt ons in staat om onze producten te testen onder extreme omstandigheden. Dit zorgt ervoor dat ons product netjes afgewerkt op de consumentenmarkt verschijnt." "Onze Vlaamse roots en de sponsoring van Belgische topteams als Fidea en Sunweb-Projob zorgen voor een grote betrokkenheid bij het lokale cyclocross gebeuren." In 2005 werd de Pro Tour geïntroduceerd door de UCI en sloot Ridley Bikes een vierjarig contract af met het Belgische Lotto-team (Silence-Lotto). De samenwerking met Lotto tilde Ridley naar een nieuw niveau. "Onze spurters wilden een frame met een superieure stijfheid terwijl onze klimmers een lichter frame vereisten zonder enige toegevingen te doen op wendbaarheid. Deze twee vereisten konden we realiseren in 2006. De ultrastijve Noah werd ontwikkeld voor de sterke spurters zoals Robbie McEwen terwijl het lichtgewicht Helium op de markt gebracht werd voor klimmers. Ridley zette de ontwikkeling van de Helium in 2007 voort met als resultaat een fiets onder het UCI-minimumgewicht van 6,8 kilo." "Onze richting moet dus aerodynamica zijn. Met onze toenmalige Noah zagen we reeds dat we stijvere frames konden bouwen dan de renners fysisch aankonden. Met de Helium hadden we een fiets die reeds lichter was dan wat een renner officieel mag gebruiken." "Na twee jaar intensief testen in de windtunnel en op de piste zette Ridley de nieuwe Dean en Noah op de markt. Elk detail van deze frames werd minutieus bestudeerd en beide frames werden uitgerust met de R-flow Jetfoil en R-surface technologie." De start van het seizoen 2009 bracht Ridley en het nieuwe Pro Tour team Katusha samen. Beide partijen wilden met de snelste fietsen ter wereld rijden. "Deze samenwerking met een Internationaal team en renners met verschillende nationaliteiten, Robbie McEwen, Filippo Pozzato en Joaquin Rodriguez, zorgt voor een grotere uitstraling. De renners gebruiken de Noah en Helium voor de normale wegwedstrijden en de Dean voor de tijdritten." Ridley strikte met Rutger Beke ook een topper in de triatlonsport. Vanaf 2011 zal Ridley Bikes over zijn eigen windtunnel beschikken om de ontwikkeling van de aerotechnologie optimaal te benutten. Bruno De Keyser