Als producent van halfgeleiders en actuatoren voor de auto-industrie zet Melexis jaar op jaar nieuwe records neer. De pas gecommuniceerde, geconsolideerde jaarcijfers voor 2015 etaleren een recordomzet van 400,1 miljoen euro. Dat is een vijfde meer dan de 332,4 miljoen uit 2014 en een verdubbeling ten opzichte van 2010. De bedrijfswinst (ebit) gaat eveneens crescendo en overschreed in 2015 de kaap van 100 miljoen euro, een stijging met 21 procent.
...

Als producent van halfgeleiders en actuatoren voor de auto-industrie zet Melexis jaar op jaar nieuwe records neer. De pas gecommuniceerde, geconsolideerde jaarcijfers voor 2015 etaleren een recordomzet van 400,1 miljoen euro. Dat is een vijfde meer dan de 332,4 miljoen uit 2014 en een verdubbeling ten opzichte van 2010. De bedrijfswinst (ebit) gaat eveneens crescendo en overschreed in 2015 de kaap van 100 miljoen euro, een stijging met 21 procent. Gevraagd naar een verklaring die verder kijkt dan de kortetermijneffecten, zoals de dollarkoers, haalt CEO Françoise Chombar drie fundamentele drijvers voor de groei aan. "Ten eerste zitten we in de juiste markt", zegt ze. "De auto-elektronica groeit al jaren zeer sterk. Vooral halfgeleiders, het hart van de elektronica, kenden het jongste jaar een sterke groei." De markt doet het algemeen goed, maar de producten van Melexis doen het beter. Chombar citeert voor Melexis een samengestelde jaarlijkse groei van 12 procent, tegenover 6 tot 9 procent voor de markt van halfgeleiders. "Halfgeleiders en actuatoren worden meer gevraagd om auto's milieuvriendelijker te maken of voor zelfrijdende auto's. Melexis slaagt er echter in de problemen van zijn klanten beter op te lossen en de juiste prijs aan de juiste kwaliteit en de juiste prestaties te koppelen. Ik denk bijvoorbeeld aan onze geïntegreerd werkende sensoren en actuatoren." Een derde verklaring van de groei van Melexis is de innovatiecultuur die het bedrijf jaarlijks ondersteunt met een stevig budget voor onderzoek en ontwikkeling. Vorig jaar bedroeg dat 14 procent van de omzet (57 miljoen euro), dit jaar groeit dat cijfer verder. "Het is een kwestie van cultuur", vult Chombar aan. "We hebben een op de klant gerichte cultuur, die mensen toelaat innovatief te zijn. Iedereen staat erachter en de ruimte is er, waardoor we ook effectief succes boeken." Nu ook de bedrijfswinst piekt en Melexis voor elke 4 euro omzet 1 euro winst maakt, wil het de komende jaren de kansen grijpen. In de markt van de milieubewuste wagens bieden de elektrische wagens kansen door de vele stroomsensoren die het motormanagement in de gaten houden. De hybride wagens van hun kant bevatten twee motoren en dus dubbel zoveel micro-elektronica. In die wetenschap wil Melexis zijn groei van de afgelopen jaren verzilveren. "We willen niet per se cashen met onze producten", aldus Chombar. "We willen onze producten steeds beter en performanter maken. Een klant die bij ons koopt, weet dat en is daardoor ook gerustgesteld. Dit jaar willen we bewust even iets meer investeren, omdat we heel wat opportuniteiten zien. Als we een euro niet moeten uitgeven, dan doen we dat niet. Maar nu zien we veel goede businesscases die ons op lange termijn groei kunnen bezorgen. Dan moet je ervoor gaan."