De helden van het kleine scherm

Waar gaat de Japanse staatsomroep NHK aankloppen wanneer hij een klassiek concert uit Wenen op de buis wil brengen? In Vlaanderen natuurlijk. Het kleine Alfacam levert televisiefaciliteiten voor zenders uit de hele wereld.

Nee, de hoofdzetel in het Antwerpse Hove is geen monumentaal gebouw in ware Hollywoodstijl. De echte troeven staan trouwens enkele kilometers verderop in een loods. Alfacam parkeert er zijn outside broadcast-wagens, een collectie autobussen en vrachtwagens die het bedrijf zelf ombouwde tot mobiele regiekamers. Zo wordt een Volvo-bus van bijna veertien meter lengte momenteel volgestouwd met hoogtechnologische apparatuur. Technici kunnen er aan de slag met mixers en montagetafels om, net zoals in een klassieke regiekamer, de beelden van de verschillende camera’s samen te voegen tot een afgewerkt televisieprogramma. Alfacam levert de apparatuur, het leeuwendeel van de medewerkers wordt door de organisator van het evenement of de betrokken zender opgetrommeld.

“Ons lijstje opdrachten bestaat voornamelijk uit sportevenementen en concerten in het buitenland,” legt zaakvoerder Gabriel Fehervari uit. Zo trok Alfacam begin 1999 naar Israël om er het Eurovisiesongfestival in te blikken en gingen er vorige zomer zelfs twee bussen naar Japan en Zuid-Korea voor de wereldbeker voetbal.

Belgische markt verzadigd

Fehervari richtte Alfacam in 1985 op, toen nog als producent van bedrijfsfilms. “Dat er naast de toenmalige BRT ook een commerciële zender zou komen, daar was toen nog geen sprake van.” In 1992 gooide Alfacam het roer om en werd het bedrijf een dienstenleverancier, ondertussen wél geholpen door een openbloeiend Vlaams medialandschap. Toch zou de volgende koerswijziging al snel volgen. “De komst van VT4 en Kanaal 2 in 1995 zorgde ervoor dat een vrij comfortabele toestand plots compleet overhoop werd gehaald,” vertelt Fehervari, die besefte dat de Belgische koek plots onder te veel spelers moest worden verdeeld. Het bedrijf besloot om zich meer op buitenlandse opdrachten toe te leggen.

“Natuurlijk hebben we als Vlamingen het voordeel van een brede talenkennis en een centrale ligging, maar in ons geval konden we zeker ook een sterk product aanbieden,” aldus Fehervari. Alfacam had de jaren ervoor sterk geïnvesteerd in een aantal wagens die daardoor beter uitgerust waren dan de buitenlandse varianten. “We kiezen steeds voor de meest vooruitstrevende techniek, in de wetenschap dat die na een jaar of vijf nog redelijk actueel is,” zegt Fehervari. Na afschrijving gaan ze de deur uit. Zo werden er wagens verkocht in Portugal en Zuid-Afrika; een satelliettruck kwam bij de RTBF terecht.

Alfacams concurrentie bevindt zich op een boogscheut van Hove. Er is niet alleen Videohouse uit Vilvoorde – de oudste speler op de markt en ondertussen een onderdeel van het Nederlandse NOB – maar ook Outside Broadcast uit Rotselaar en DB Videoproductions uit Boom. Alfacam investeerde sinds mei 2001 als eerste Europese speler in apparatuur die opnames in hoge definitie (HDTV) toelaat, wat een veel scherper beeld oplevert. Dat maakte met name de Japanse staatsomroep NHK kind aan huis. “In Japan is de overschakeling volop bezig: er is een groot programma-aanbod in hoge definitie en ook de verkoop van nieuwe toestellen loopt goed. Logisch, want wie eenmaal gezien heeft hoe scherp de beelden van een HDTV-toestel zijn, wil nooit meer terug,” vertel Fehervari enthousiast. Zelf hoopt hij begin volgend jaar aan de wieg te kunnen staan van een Europees HDTV-kanaal (zie kader: Hoge Definitie uit Hove).

Koudwatervrees tegenover Gimv

Voorlopig is het dus vooral NHK dat bij Alfacam komt aankloppen voor de productie van HDTV-beelden, al hoeft men niet altijd even ver te rijden. Zo zorgde het bedrijf er in 2001 voor dat de Koningin Elizabethwedstrijd voor viool vanuit Antwerpen glashelder op het Japanse scherm kwam. Tijdens de eerste twaalf maanden werden in totaal 150 producties in HDTV gefilmd, vaak parallel aan de klassieke tv-normen. Vandaag zijn alle Alfacam-wagens uitgerust voor HDTV en heeft ook Outside Broadcast een eigen HD-wagen, die onder meer in Moskou en Parijs werd ingezet.

“Daardoor zijn de prijzen enorm onder druk komen te staan. Ik heb sterk de indruk dat er in de sector nu afgeboden wordt,” zegt Fehervari. Bij Videohouse wil men zich voorlopig sterk concentreren op de lokale markt en zijn er geen concrete HD-plannen.

Fehervari beklemtoont dat Alfacam zijn wagens – die in de grootste versie tot 6 miljoen euro kosten – vooral op eigen houtje financiert. “Uiteraard maken we gebruik van leasing, maar we laten ons niet meeslepen door de financiering die sommige leveranciers van apparatuur je aanbieden. Daarmee ga je mogelijke problemen voor je uit schuiven, en dat lijkt me geen gezonde manier van zakendoen.” Dat Alfacam vooral in het buitenland actief is, is voor Fehervari een goede zaak. “Ik ga niet in de clinch met mijn concurrenten. Wat ik in eigen land doe, is vooral voor de VRT. Daarnaast willen we zoveel mogelijk profiteren van onze technologische voorsprong om nieuwe markten te creëren, zoals dat bij HDTV het geval was.”

Sinds eind 1998 is net geen 24 % van het kapitaal van Alfacam in handen van de investeringsmaatschappij Gimv. “Met de aankoop van onze tweede wagen in 1996 waren we de status van kleine KMO ontgroeid en had onze huisbankier BBL ons een externe investeerder aangeraden. Hij raadde ons uiteindelijk de Gimv aan,” zegt Fehervari. Hij geeft toe dat het idee hem aanvankelijk niet beviel. “Typische KMO-scepsis, eigenlijk. Je wil geen pottenkijkers in je zaak. Maar goed, de voordelen zijn ondertussen duidelijk, zeker in een kapitaalintensieve sector als de onze.”

Raphael Cockx

Alfacam blikte onder meer Eurosong en het wereldkampioenschap voetbal in.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content