Op het visitekaartje van Willy Buysse staat voortaan executive vice-president punctuality manager bij Sabena. De 56-jarige geboren Zelzatenaar sleutelt sinds 1 november 1999 duchtig aan de vertragingen bij de Zwitsers-Belgische luchtvaartmaatschappij. Dat mag wel, want in vier jaar nam het aantal vluchten dat stipt opstijgt, af van 80% naar 55%. Vandaag vertrekt dus nog amper 55%...

Op het visitekaartje van Willy Buysse staat voortaan executive vice-president punctuality manager bij Sabena. De 56-jarige geboren Zelzatenaar sleutelt sinds 1 november 1999 duchtig aan de vertragingen bij de Zwitsers-Belgische luchtvaartmaatschappij. Dat mag wel, want in vier jaar nam het aantal vluchten dat stipt opstijgt, af van 80% naar 55%. Vandaag vertrekt dus nog amper 55% van de Sabena-toestellen op tijd, namelijk binnen de marge van een kwartier vertraging die de Association of European Airlines ( AEA) hanteert. Buysse is alvast van plan dat ongemak de wereld uit te helpen. "Ik ga er kort op zitten, zoals een kloek op haar eieren," aldus de landbouwerszoon. "Elke ochtend ga ik vergaderen met de verantwoordelijken. Want mijn ervaring is dat een haan op zijn mesthoop moet zitten. Het is de derde keer in mijn loopbaan dat ik zo'n probleem moet oplossen."De eerste keer was midden jaren '70, toen de DC-10's van Sabena onophoudelijk vertragingen optekenden: Willy Buysse ging zelf op de tarmac kijken wat er scheelde, wat het personeel blijkbaar verbaasde. De tweede keer was in 1996, toen de kersverse chief executive officer (CEO) van DAT bij de Sabena-dochter de vertragingen in zes maanden met de helft beperkte. Blijkbaar doet Willy Buysse dat goed voor de nationale luchtvaartmaatschappij. Hij is er sinds 1964 aan de slag. Na studies industrieel ingenieur elektronica aan de Gentse Industriële Hogeschool, startte hij als ingenieur bij Sabena Technics. De basisopleiding werd in de loop der jaren aangevuld met diverse managementcursussen aan de KU Leuven. Ook bij Sabena klom Buysse steeds hoger: eerst werd hij vice-president Sabena Technics, in 1996 algemeen directeur van DAT. Op 1 januari 1999 werd hij president en CEO bij Delta Air Transport. Sinds 1 november 1999 focust hij op het tijdig aankomen en vertrekken van de vliegtuigen. Zelf leeft de gehuwde vader van drie kinderen alvast erg stipt: de haan kraait om half zeven, de dag start met drie kwartier yoga. Ook het orthomoleculaire voedingsschema oogt erg gezond. "Maar af en toe neem ik wel eens een Witteke," geeft Buysse toe. Iedereen moet al eens de teugels vieren. FOTO**foto**TR46IL-0251