Populair

Geschenkboxen doen het nog altijd goed in ons land. Vorig jaar was de omzet van die cadeaus 48,6 miljoen euro in het klassieke retailkanaal, een stijging van 4,4 procent. Volgens Lieven Van Praet, general manager Vivabox Benelux, heeft de markt tot 2009 een grote groei gekend en is er sindsdien een stabilisering. De consument koopt de geschenkdozen meestal in een fysieke winkel. Het belang van online is klein.
...

Geschenkboxen doen het nog altijd goed in ons land. Vorig jaar was de omzet van die cadeaus 48,6 miljoen euro in het klassieke retailkanaal, een stijging van 4,4 procent. Volgens Lieven Van Praet, general manager Vivabox Benelux, heeft de markt tot 2009 een grote groei gekend en is er sindsdien een stabilisering. De consument koopt de geschenkdozen meestal in een fysieke winkel. Het belang van online is klein. Het Franse Smart&co is de initiator van de zogenaamde 'belevingsbon' in ons land. Het startte in 2000 onder de naam Weekenddesk, maar sinds 2006 is 'Bongobon' de merknaam. Bongobon is in ons land marktleider in waarde. Het Franse Wonderbox en Vivabox strijden voor de tweede plaats. Wonderbox positioneert zich als een uitdager en snelle groeier. Volgens Olivier de Thysebaert, algemeen directeur van Wonderbox België, ging de onderneming vorig jaar met 30 procent vooruit. Op de markt van boxen tot 50 euro staat Vivabox het sterkst. Lieven Van Praet van Vivabox zegt dat de geschenkmarkt breed is. Nummer één op die markt is nog altijd een cadeau, gevolgd door de geschenkdoos, de cadeaubon en geld. "De gevers willen zeker zijn van het cadeau en het toch zo persoonlijk mogelijk maken", zegt Van Praet. Een cadeau kan heel persoonlijk zijn, als het tenminste bij de ontvanger in de smaak valt. Geld biedt de gever zekerheid, maar is heel onpersoonlijk. Een cadeaubox is dan de gulden middenweg: redelijk persoonlijk en weinig risico. "Als mensen geld geven, blijft dat niet hangen in het geheugen. Ga je met een voucher uit eten, dan blijft het wel hangen", aldus Van Praet. De aanbieders van geschenkdozen treden op als tussenpersonen. Het basisconcept van de geschenkboxen is volgens Olivier de Thysebaert bij iedereen gelijk: een bon in een mooie verpakking met daarbij een lijst van ondernemingen die de voucher aannemen in een bepaald geografisch gebied. Het gaat vooral om hotels en gastronomische arrangementen. Wonderbox speelt vooral op het grote aantal plaatsen waar je met de bon naartoe kunt, terwijl Vivabox eerder selectief werkt. Ook de vervaldatum verschilt. Volgens Wonderbox is een lange vervaldatum tot twee jaar een deel van het succes. Vivabox vindt dat de vervaldatum net niet te ver in de toekomst mag liggen. Wie een box krijgt, kan de vervaldatum tegen betaling laten verlengen. Toppers zijn klassiekers als gastronomie, hotelverblijf, wijn- en parfumboxen en in toenemende mate wellness. Daarnaast zijn er veel belevenissen (rijden in een Ferrari bijvoorbeeld). Geschenkdozen worden ook meer en meer in de bedrijvenmarkt gebruikt. Bij Vivabox dient een tiende van de boxen als eindejaarsgeschenk voor het personeel en als incentive. AD VAN POPPEL