Geen segment dat feller wordt bevochten dan dat van de compacte middenklasse, goed voor een indrukwekkende 27 procent van de totale automarkt in Europa. Alle constructeurs strijden dan ook duchtig mee in deze arena. Renault met zijn Mégane, Peugeot met de 308, Volkswagen met de Golf en Ford met de Focus, om er maar een paar te noemen. En ja, natuurlijk is ook Opel hier vertegenwoordigd, meer bepaald met de Astra.
...

Geen segment dat feller wordt bevochten dan dat van de compacte middenklasse, goed voor een indrukwekkende 27 procent van de totale automarkt in Europa. Alle constructeurs strijden dan ook duchtig mee in deze arena. Renault met zijn Mégane, Peugeot met de 308, Volkswagen met de Golf en Ford met de Focus, om er maar een paar te noemen. En ja, natuurlijk is ook Opel hier vertegenwoordigd, meer bepaald met de Astra. Een hele geschiedenis heeft dat model al achter zich. Het verhaal begon in 1936 met de eerste Opel Kadett. En van de Astra zelf, die in 1991 voor het eerst werd voorgesteld, zijn er intussen 10,5 miljoen van verkocht. Of, anders gesteld: het model is goed voor een derde van de totale verkoop van Opel en Vauxhall, zoals het merk in Groot-Brittannië door het leven gaat. Vandaag rijdt Opel de nieuwe Astra voor en onderstreept meteen hoe belangrijk die markt van de compacte middenklassers is voor massaconstructeurs: deze auto verlegt immers opnieuw grenzen. Zo is de Astra de eerste die zo veel technologie en uitrusting, uiteraard grotendeels verpakt als optie, meebrengt in deze autocategorie: stuk voor stuk comfort- en veiligheidsuitrusting die afkomstig is uit de hogere segmenten. Eigenlijk dezelfde tactiek die Opel al in een hogere categorie toepaste met de Insignia. Nieuwe technologieën zoals het volledig nieuwe mechatronische onderstel (dat mechanische functies en elektronische bediening in een geheel laat samenvloeien), een geavanceerd verlichtings-systeem, een camera die verkeersborden herkent en u verwittigt wanneer u van uw strook afwijkt, en nog veel meer. Op de optielijst staat bovendien het elektronische chassissysteem van Opel, FlexRide, dat zich voortdurend aanpast aan de rijstijl en snelheid in de bochten. Ook al bijzonder zeldzaam in deze klasse. Neem daarbij een hogere zorg voor afwerking, zoals voor de geluidsdemping van het interieur (wat alweer de indruk van klasse versterkt) en beter gebruikte materialen, en de compacte middenklasse heeft opnieuw meer te bieden. Temeer omdat de Astra niet ontsnapt aan wat intussen een traditie is in autoland: ieder nieuw model is groter dan zijn voorganger. In dit geval zelfs 17 centimeter langer, toch wel heel wat. In het vooronder wordt het kiezen tussen vier benzinemotoren en drie turbodiesels. Van de kleinste, de 1.3 CDTi, volgt zowat rond de lente een EcoFLEX-versie die maar 4,2 liter zal verbruiken en daarmee zeer interessant wordt als bedrijfswagen. + Verhoogt het niveau van de compacte middenklasse - Vormgeving alweer wat universeler Jo Bossuyt