Renault is behoorlijk actief in het segment van de elektrische auto. De Franse constructeur pionierde in 2009 al toen hij op het autosalon van Frankfurt de Fluence ZE voorstelde. In 2013 volgde de compacte Zoe, die in de eerste tien maanden van dit jaar de best verkochte elektrische auto in Europa was. En nu komt daar de nog iets kleinere Twingo bij, een elektrische wagen die meteen geschiedenis schrijft: het Franse stadsautootje duikt onder de grens van 20.000 euro en wordt daarmee de goedkoopste elektrische auto die in Europa op de markt is. In tegenstelling tot de Zoe, waar de consument ook voor een huurformule kan kiezen, is de batterij in de prijs van de Twingo inbegrepen. Met dat interessante prijskaartje komt de T...

Renault is behoorlijk actief in het segment van de elektrische auto. De Franse constructeur pionierde in 2009 al toen hij op het autosalon van Frankfurt de Fluence ZE voorstelde. In 2013 volgde de compacte Zoe, die in de eerste tien maanden van dit jaar de best verkochte elektrische auto in Europa was. En nu komt daar de nog iets kleinere Twingo bij, een elektrische wagen die meteen geschiedenis schrijft: het Franse stadsautootje duikt onder de grens van 20.000 euro en wordt daarmee de goedkoopste elektrische auto die in Europa op de markt is. In tegenstelling tot de Zoe, waar de consument ook voor een huurformule kan kiezen, is de batterij in de prijs van de Twingo inbegrepen. Met dat interessante prijskaartje komt de Twingo meer dan gelijk welke andere kleine elektrische auto in aanmerking voor een rol als tweede gezinsauto. Renault belooft een autonomie van 180 kilometer in normale omstandigheden en 110 kilometer tijdens een strenge winter. Het lijkt weinig, maar het is best voldoende voor dit model. De Twingo is een echte pendel- of stadsauto voor korte verplaatsingen. Onderweg verbruikten we gemiddeld 14,9 kilowattuur, in een mix van binnenwegen en de autoweg - dus geen zuinig stadsverkeer. Dat levert een reële autonomie van 150 kilometer op. Doordat de batterij relatief klein is (22 kilowattuur), blijft het extra gewicht beperkt tot 165 kilogram. In tegenstelling tot veel elektrische auto's hadden we nooit dat logge gevoel van een auto die beduidend zwaarder is dan zijn zusterversie met een benzinemotor. Het interieur is goed aangekleed, met veel minder plastic dan je in een stadsauto zou verwachten. Ondanks de krappe buitenafmetingen is er achterin plaats voor twee volwassenen, tenminste als er vooraan geen reus zit. De kofferruimte is met 174 liter veeleer beperkt, maar wel identiek aan die van de Twingo met een benzinemotor. Dankzij de relatief hoge structuur van deze kleine auto vindt de batterij een plaatsje onder de vloer. De akoestische isolatie kon beter, want vooral op de autoweg hoorden we net iets te veel rolgeluiden, die bij een elektrische wagen zonder verbrandingsmotor sneller opvallen.