Pas in businessclass boeken als de vlucht meer dan tien uur duurt. Zoveel mogelijk vliegen met een lagekostenmaatschappij. Elke hotelcategorie een trapje lager dan voordien. Een videoconferentie, als reizen echt niet moet. De auto of de trein in plaats van het vliegtuig, voor kortere Europese verplaatsingen. Van Brussel naar Lyon bijvoorbeeld.
...

Pas in businessclass boeken als de vlucht meer dan tien uur duurt. Zoveel mogelijk vliegen met een lagekostenmaatschappij. Elke hotelcategorie een trapje lager dan voordien. Een videoconferentie, als reizen echt niet moet. De auto of de trein in plaats van het vliegtuig, voor kortere Europese verplaatsingen. Van Brussel naar Lyon bijvoorbeeld. Jawel, Pascal Struyve geeft echt wel het goede voorbeeld. De Belg beheert de zakenreisbegroting voor de Amerikaanse multinational Ingersoll Rand, een specialist in koelsystemen. Onder hem ressorteren 20.000 reizigers in ruim vijftig landen. "Die besparingen gelden dus voor iedereen. Ik moet toch zelf het goede voorbeeld geven? Ik eis dat de reisregels veel strikter worden toegepast. Dat geldt dus ook voor mij. Ik zit nu zelf ook achteraan in het vliegtuig (dus in economy, nvdr) als ik naar de Verenigde Staten vlieg. De crisis heeft uiteraard een zware impact op de reisbegroting. We willen als een goede huisvader omspringen met het geld van de onderneming". Bedrijven besparen tot een derde op hun zakenreisbegroting. Toch wil Pascal Struyve niet te veel klagen over de crisis. "Ik zie ze liever als een opportuniteit. De reismanager kan meer dan ooit zijn waarde aantonen in zijn onderneming." Struyve doet dat ook niet enkel bij Ingersoll Rand. Hij is sinds de zomer van 2008 de voorzitter van de Belgian Association of Travel Management. BATM verzamelt diverse professionele reismanagers, van voornamelijk multinationals. Bij bedrijven als Ikea, Johnson & Johnson of Umicore stippelen zij het zakenreisbeleid uit. "De jongste maanden merken we een duidelijke ledenaangroei. We wisselen onderling beste praktijken uit. De netwerking verdiept. BATM kan sterk bijdragen tot meer efficiëntie in de reiskosten." Het hoeft dus niet gezegd dat de crisis ook bij BATM hét overheersende thema was, in het afgelopen jaar. "Toch gaat het nu lichtjes beter", observeert Pascal Struyve. "Ik zou niet zeggen dat de conjunctuur aantrekt. Maar de drastische val is voorbij. Je kunt bepaalde reizen blijven uitstellen. Maar op een bepaald moment moet je nu eenmaal tot bij je klant." Voor de zakenreismanager van Ingersoll Rand vertaalde die behoefte tot nabijheid met de klant zich in 2008 in 300.000 kilometer reizen. Is: global travel, fleet & meeting services director van Ingersoll Rand. Vrije tijd: passieve voetballiefhebber, hobbykok, wijn proeven.W.R.