De geuren voor het jaar 2000

Dit najaar bracht een ongemeen rijke oogst in de parfumwereld. De overgang naar wat een nieuw millennium genoemd wordt, kan dan ook in grote stijl gevierd worden met een indrukwekkende reeks verleidelijke geuren.

Voor de vrouw: heel sensueel

Het is de tijd van ronde, warme en karaktervolle geuren met een tikkeltje oosterse charme. Het boeket is licht maar harmonieus, afgewerkt met een elegante ondertoon van hout en kruiden.

Festival van gevoelens

1. Le Baiser van Lalique: een bedwelmende geur van liefde en passie. De schoonheidscultus komt tot uitdrukking in de schitterend bewerkte flacon, geïnspireerd op een prachtige art deco broche van René Lalique. Emotioneel en opwindend door het uitgelezen boeket van warme, weelderige en toch verfijnde geuren (gardenia, viooltjes, amber, sandelhout en muskus) met een hart van Marokkaanse rozen.

2. Ce Soir ou Jamais van Annick Goutal: het laatste staaltje parfumkunst van de onlangs overleden geuren-tovenares. Dit parfum is de belichaming van een rijke roos, met de verfijnde geur van egelantierbloemen en van goudgele oosterse confituur met amandelen en specerijen. Het gordelflesje van met de hand gezandstraald glas straalt pure vrouwelijkheid uit.

3. Birmane bevestigt nogmaals dat men bij Van Cleef & Arpels een voorliefde koestert voor edelstenen. First was geïnspireerd op de diamant; Birmane, het nieuwste parfum, verwijst naar de robijn waarvan de mooiste exemplaren in Birma worden gevonden. De charme van dit sprookje van duizend-en-één-nacht: de negen facetten van de geur keren terug in de vorm van de flacon. De sensuele fruit- en houttoetsen brengen na contact met de huid een overweldigende gewaarwording.

4. Rush van Gucci. Modern, sexy, intens,…: alles aan Rush is gewaagd, explosief en ambigu. De flacon is hartstochtelijk rood en glad als gelakte nagels. Je probeert hem te openen, en plotseling: pssshhht! De verklaring: een gegoten vorm uit twee delen die bijna naadloos één blok vormen, een puur en zuiver ontwerp waarin het spuitdopje vrijwel onzichtbaar is verwerkt. Een pikante oosterse cocktail met veel gardenia, koriander en patchoeli.

Vrouwelijk van top tot teen

5. Fragile van Jean-Paul Gaultier. Schud voorzichtig met het fragiele ronde flesje, zodat het goudkleurige lovertjes sneeuwt op de diva met haar nauwsluitende zwarte bustier. Een knipoog, maar ook een ode aan de hedendaagse vrouwelijkheid, van een van de meest gedurfde modeontwerpers van deze tijd. Voor de universele vrouw koos hij haar lievelingsbloem, de herfsthyacint: weelderige zinnelijkheid afgerond met vanille.

6. J’adore van Christian Dior: een hoofdtoon van mandarijn en champaca, een hart van rozen, viooltjes en orchideeën en een sensueel aura van gekonfijte pruimen en muskus tegen een verrukkelijke achtergrond van amaranthout… Dit is een geur om verliefd op te worden. De elegante flacon met sierlijk gedecoreerde hals krijgt terecht een bad van goud.

7. Azzura van Loris Azzaro. De naam evoceert de charme en de levensvreugde van Italië. Dit jonge en levendige parfum heeft alles van het zonnige zuiden in zich: hesperis, zonnebloemen en sappige vruchten, op natuurlijke wijze verwerkt in de juiste verhoudingen. Een zwoele achtergrond van cederhout en witte muskus zorgt voor de finishing touch. Chrome is de mannelijke tegenhanger van dit merk.

8. Olivier Strelli. Voor dit nieuwe parfum heeft de Belgische stylist zijn rijke verbeelding laten spreken. Het resultaat is een ontdekkingsreis door een land van weelderige geuren, prachtige kleuren en boeiende impressies, de erfenis van een Afrikaanse jeugd. Geheimzinnig mauve en de heerlijke geur van rode vruchten, gulle bloemen, bijzondere kruiden en zeldzame houtsoorten. Een nieuwe vaste waarde in de wereld van het parfum.

Deugd en ondeugd

9. Organza Indécence van Givenchy. Een vleugje erotiek maakt deze versie van Organza nog aantrekkelijker. In deze gedurfde sensuele geur geen bloemen, maar jacarandahout en warme patchoeli, kaneel van Ceylon, muskus en amber. Indécence, zoals de naam suggereert, is een parfum voor vrouwen die durven breken met de klassieke opvattingen.

10. Baby Doll van Yves Saint Laurent. Een roze symfonie in een speels tolvormig flesje met facetten, waarmee de Parijse stylist mikt op de vrouw die ergens kind is gebleven. Net als zij, houdt ook hij van licht en leven. Sappige grapefruit en rabarber, onschuldige bessen en vrijmoedige kruiden zijn de ingrediënten van deze speelse en toch spannende cocktail.

Boodschap in een fles

11. Time for Peace van Kenzo: “2000. Laat uw dromen groeien. Morgen wordt nog mooier.” Een universele vredesboodschap, helemaal in de sfeer van Love and Peace uit de jaren ’60, toen dit merk in volle hippie-tijd gelanceerd werd. Dit vredevolle parfum in twee versies (voor haar en voor hem) wordt uitgebracht in een beperkte oplage van 200.000 genummerde flesjes over de hele wereld. Voor haar geurige amber en tedere bloemen; voor hem welriekende hout- en fruitgeuren.

12. Lacoste for Women: oprecht vrouwelijk, puur en vriendelijk, getooid in het wit met het embleem van het beroemde krokodilletje. Een heerlijke frisse bloemengeur. De kleur van de krokodil verwijst naar de groene noten van dit parfum met een natuurlijk boeket van verfrissende sinaasappel en peer, pikante kruiden en bessen tegen een achtergrond van muskus. Onweerstaanbaar!

13. Rêverie van Gloria Vanderbilt. Dit tedere parfum komt recht uit de sprookjeswereld. Wilde rozen op een bedje van jasmijn en boerenjasmijn onder een hemel van witte muskus. De warmte van vanille en een ondeugend vleugje kaneel vervolmaken deze betoverende geur voor moderne Assepoesters…

Schitterende flacons

14. Hiris van Hermès. Een uiterst elegante flacon, een ode aan één enkele bloem die nooit onmiddellijk haar volledige rijkdom prijsgeeft. De bezielende geur is afkomstig van de uiterst kostbare iris en heeft twee facetten: de houttoon van zwarte iris en de bloementoon van witte iris. Deze bloemen verkeren in het aangename gezelschap van rozen, koriander, amandelhout en ook neroli dat bescheiden op de achtergrond blijft. Iris was de godin van de regenboog en de boodschapster van de goden, aan de zijde van de god Hermes…

15. Christian Lacroix. Deze beroemde naam is weer terug in de wereld van de parfums. Zijn nieuwe vrouwenparfum ademt helemaal zijn kleurrijke en barokke stijl. Met deze geur wilde hij zijn kindertijd weer doen herleven: de schelpflacon verwijst naar de prachtige stranden aan de Middellandse Zee. Ook de typische geuren uit zijn geboortestreek ontbreken niet: boerenjasmijn, narcis, hyacint, mos, sandelhout en muskus. Een geur voor het leven!

16. Ultraviolet van Paco Rabanne. “We laten de homo sapiens achter ons en gaan over naar de tijd van de homo spiritualis,” aldus Paco. Deze brenger van onheilspellende voorspellingen lanceerde een gedurfd paars parfum (de kleur van de mystiek). De flacon heeft de vorm van een vliegende schotel met daarin twee halve bollen van glas, voorzien van een rubberen ring. Door op die ring te drukken ontsnappen heerlijke oosterse geuren, volgens Paco zelf “golven van welbehagen”.

Voor de man: fris en zacht

Na de mode van viriele varens, met in hun kielzog een spoor van cleane eenvoudige geuren, verkennen de mannenparfums een heel nieuwe wereld. De mannen hebben de smaak van geuren te pakken en komen nu openlijk voor hun gevoelens uit.

17. Calvin van Calvin Klein. Een buitenkansje voor verzamelaars: de roemrijke terugkeer (in een beperkte oplage) van het eerste parfum voor mannen dat 20 jaar geleden werd gecreëerd door Calvin Klein, de koning van de jeans. De heerlijke varengeur drukt de hartstocht en de sex-appeal van de jaren ’80 uit, maar dan in een modern jasje. Een meeslepend boeket in een marineblauwe flacon met een knipoog naar de vorm van een scheerapparaat.

18. Paradox van Jacomo. Eerste tegenstrijdigheid: een flacon in de vorm van een ouderwetse inktpot, maar met een totaal nieuwe geur die een fluwelen effect heeft op de huid. En dan die bizarre mengeling van vrouwelijke en mannelijke grondstoffen, zacht en toch krachtig (rozen en vruchten). En ten slotte de aangename en geruststellende tederheid van vanille, amber en vetiverwortel. Een paradoxaal parfum…

19. Rykiel Homme van Sonia Rykiel. Ook voor hem een zachte en aangename geur vol intense vibraties. Heerlijk fruitig (meloen, perzik, yuzu) en fleurig (jasmijn); opgewekt en intrigerend tegelijk. Een stevige basis van kruiden (kaneel, muskaat, vanille, kardemom), aangevuld met warme houttonen en oliën (patchoeli, ceder). Volgens de ontwerpster is dit warme parfum bestemd voor mannen die houden van vrouw en kinderen…

20. Casual Friday van Escada. Dit mannenparfum met een bloemenmix van katoen, anijs, patchoeli en kasjmier is natuurlijk niet alleen bedoeld voor de vrijdag en/of het weekend. Dit aangename parfum past perfect bij elk moment van ontspanning en bij een lossere, ietwat nonchalante levensstijl.

21. 212 Men van Carolina Herrera. Voor mannen van de wereld: bij het openen van de metaalkleurige, cilindervormige flacon komt de sfeer van het bruisende leven in New York je tegemoet; bij het sluiten van de magnetische dop hoor je het geluid van het portier van een limousine. Het parfum is een interactie tussen frisse zeelucht met groene accenten, de warmte van kruiden en de kracht van gardenia, de spiritualiteit van wierook en de sensualiteit van edele houtsoorten.

22. Oscar for Men van Oscar de la Renta. Een levendige geur met een hoofdnoot van zwartepeperolie, een hart van jasmijn, rozen en seringen tegen een achtergrond van kruidnagel en laurier. Verleidelijke accenten van welriekende den, leder, sandelhout en amber. Een fantasievol parfum in een klassieke flacon.

23. Yohji Homme van Yohji Yamamoto. De eerste indruk is die van zoethout waarop je als kind urenlang kon kauwen, op de voet gevolgd door het aroma van gebrande koffie en de warmte van rum. Dit smakelijk boeket gaat vervolgens over in de frisheid van munt en lavendel met een ondertoon van sandelhout. Een zeldzaam evenwicht van originaliteit, subtiliteit en intelligentie.

24. Nemo van Cacharel. Het tweede mannenparfum van Cacharel, met een naam die volop aanzet tot dromen, is de spirituele broer van Noa. Het geurige avontuur begint langs een groene weg, slaat dan een zijpaadje in met aan weerskanten ceders en Japanse cipressen, om ten slotte te belanden in een naar hars geurend bos. Deze spirituele route wordt gesymboliseerd door een boom met twee zijtakken, een oeroud symbool.

SUZANNE LAMBERTS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content