Bijna een kwarteeuw geleden knutselde Nerio Alessandri in zijn garage in het Italiaanse Cesena zijn eerste fitnesstoestel in elkaar. Hij was toen net 22. Vandaag zijn er wereldwijd meer dan 35.000 fitnesscentra uitgerust met toestellen van Technogym. Vorige maand opende Alessandri een nieuwe showroom in Zavemtem en intussen is Technogym, als enige niet-Chinese bedrijf, ook aangesteld als 'exclusieve officiële leverancier' van de Olympische Spelen in Peking: de meer dan 12.000 olympische atleten zullen in augustus 2008 allemaal trainen op Technogymtoestellen.
...

Bijna een kwarteeuw geleden knutselde Nerio Alessandri in zijn garage in het Italiaanse Cesena zijn eerste fitnesstoestel in elkaar. Hij was toen net 22. Vandaag zijn er wereldwijd meer dan 35.000 fitnesscentra uitgerust met toestellen van Technogym. Vorige maand opende Alessandri een nieuwe showroom in Zavemtem en intussen is Technogym, als enige niet-Chinese bedrijf, ook aangesteld als 'exclusieve officiële leverancier' van de Olympische Spelen in Peking: de meer dan 12.000 olympische atleten zullen in augustus 2008 allemaal trainen op Technogymtoestellen. Het lijkt er dus op dat Alessandri zijn jongensdroom heeft waargemaakt. "Velen dromen er als kleine jongen van om filmster of brandweerman te worden, maar ik wilde ondernemer worden, dingen maken en veel geld verdienen." Als industrieel ontwerper richtte Alessandri zich meteen na zijn studies al op sport en fitness. Maar het geld stroomde pas echt binnen vanaf 2000, toen hij multimedia introduceerde in fitnessapparaten. "Je moet ervoor zorgen dat mensen met volle goesting en overtuiging naar de fitnesszaal gaan. Echte atleten hebben die snufjes niet nodig, maar de anderen moet je toch wat aanporren." Onlangs nog bracht Technogym een loopband op de markt waarop de fitnesser zijn iPod kan aansluiten, om zo zijn eigen muziek of films te bekijken, terwijl hij zijn vege lijf geselt. Tegelijk kan hij een geheugenstaaf op het toestel aansluiten waarop al zijn persoonlijke trainingsgegevens worden opgeslagen. Nog op de markt: een loopband die de fitnessfanaat zee- en boslucht of aroma van citrusvruchten tegemoet blaast. Het kan blijkbaar niet gek genoeg of het bestaat. "Mensen lopen dikwijls liever niet buiten, omdat het koud is, omdat het regent, of omdat er plassen liggen... Maar ze willen zich wel zoveel mogelijk buiten wanen. Als fabrikant móét je daarmee rekening houden", legt Alessandri uit. Zijn onderneming telt vandaag 1400 werknemers, van wie 850 in Italië. Het omzetcijfer in 2006 bedroeg 336 miljoen euro. Voor Technogym zijn niet alleen clubs en fitnesszalen belangrijk; bedrijven zijn vandaag de snelst groeiende markt. En dan hebben we het niet alleen over voetbalploegen als Barcelona, Liverpool, Ajax, AC Milaan of Juventus, of 'sportieve' ondernemingen als Adidas, Ferrari of Harley-Davidson, die hun eigen fitnesszaal hebben. Technogym levert ook toestellen aan PricewaterhouseCoopers in België, Google in de VS, Volvo in Zweden, BMW in Duitsland en Italië, Vodafone Italië of Shell in Nederland. "Corporate wellness is voor ons heel belangrijk. Onderzoeken tonen aan dat wellness op het werk, onder meer in de vorm van een fitnesszaal, leidt tot minder absenteïsme. Het is dus een investering die voor het bedrijf opbrengt omdat de productiviteit verhoogt." Omdat Technogym vindt dat dit bewustzijn nog niet voldoende is doorgedrongen, probeert het bedrijven te overtuigen met The Wellness Institute, dat speciale corporatewellnessprogramma's opstelt. "We geven advies aan bedrijven, begeleiden ze, helpen ze om de prestaties van het personeel te verbeteren. Dat soort dienstverlening zal in de toekomst nog belangrijker worden." (T) Door Dominique Soenens