Meteen opeten

Het concept van Delitraiteur evolueert en de keten wil zijn positie in het horecasegment versterken. Waar mogelijk, beschikken de winkels over een ruimte waar de klant zijn pas gekochte gerechten kan opwarmen en opeten. Twee derde van de Delitraiteur-vestigingen heeft al zo'n eetkamer. Al blijft dit met minder dan 3 procent van de omzet een marginale activiteit voor de keten.
...

Het concept van Delitraiteur evolueert en de keten wil zijn positie in het horecasegment versterken. Waar mogelijk, beschikken de winkels over een ruimte waar de klant zijn pas gekochte gerechten kan opwarmen en opeten. Twee derde van de Delitraiteur-vestigingen heeft al zo'n eetkamer. Al blijft dit met minder dan 3 procent van de omzet een marginale activiteit voor de keten. Bij Delitraiteur ligt de gouda niet in hetzelfde rek als de reblochon. Waarom niet? Omdat de keten zijn gemiddeld 250 vierkante meter grote winkels indeelt volgens de eetbehoeften van de klant: het ontbijt, de lunch, het aperitief, het avondmaal, het dessert enzovoort. Die volgorde maakt het de klant eenvoudiger om zijn boodschappenlijstje af te werken, zo is de redenering. Delitraiteur bestaat sinds 1990. Vandaag telt de keten 29 Belgische winkels (waarvan 26 franchisezaken). De groep plant een heuse expansie in het noorden van het land: de eerste Vlaamse winkel (buiten de Brusselse rand) opende zijn deuren in juni 2010 en vier nieuwe locaties zijn in ontwikkeling. Op termijn mikt Delitraiteur op vijftig tot zeventig winkels in België. Sinds juni 2010 telt Frankrijk drie vestigingen (voorlopig in eigendom) en binnenkort komt er een vierde. Ook Luxemburg krijgt vanaf 2011 zijn Delitraiteur-winkels. Sinds november 2009 verwijst Daily Delices - het huismerk van Delitraiteur - niet meer alleen naar de bereiding van kant-en-klaargerechten. Een honderdtal referenties (ijsjes, confituur, sinaasappelsap...) draagt nu ook het Daily Delices-etiket. Delitraiteur communiceert meer en meer rond het merk, waarvan het de verkoopprijzen en de winstmarges volledig in de hand heeft. Ongeveer de helft van de 3500 verkrijgbare producten wijkt af van het aanbod in andere winkels: originele premiumproducten zoals koekjes van Dandoy, biopapjes voor baby's, het Blue Elephant-assortiment, buitenlandse merken... Delitraiteur verkoopt bijvoorbeeld meer Amerikaanse cookies dan Petit Beurres van Lu. Delitraiteur heeft de naam een dure keten te zijn. Maar aan dat imago wordt gewerkt. De keten verlaagde zopas de prijs van honderden Belgische merkproducten. Gemiddeld spendeert een klant 10 tot 14 euro per aankoop, vooral aan 'maaltijden'. Die productcategorie (bereide gerechten, nagerechten, dranken) is goed voor meer dan de helft van de omzet van Delitraiteur. De bereide gerechten vallen trouwens het meest op in de winkels: al vanaf de ingang worden ze prominent uitgestald. Christophe Charlot