Karl-Heinz Streibich, de CEO van Software AG, komt net van een rondetafel met Belgische klanten als we hem in de lobby van het Brusselse Radisson Blu EU Hotel ontmoeten. 's Avonds is hij te gast op een diner met de eurocommissaris voor de Digitale Agenda, Neelie Kroes. Hij pleit voor een gepast engagement van de Commissie voor de Europese software-industrie.
...

Karl-Heinz Streibich, de CEO van Software AG, komt net van een rondetafel met Belgische klanten als we hem in de lobby van het Brusselse Radisson Blu EU Hotel ontmoeten. 's Avonds is hij te gast op een diner met de eurocommissaris voor de Digitale Agenda, Neelie Kroes. Hij pleit voor een gepast engagement van de Commissie voor de Europese software-industrie. KARL-HEINZ STREIBICH (SOFTWARE AG). "De Europese informatietechnologie is bijna irrelevant als je haar vergelijkt met die van de VS. HP heeft een omzet van 89 miljard euro, IBM van 70 miljard, Microsoft van 44 miljard. De grootste Europeaan is SAP met 12 miljard. Sage en Dassault Systèmes hebben elk 1,6 miljard en Software AG is nummer 4 met 1,1 miljard. Er is een gigantische kloof tussen Europa en de VS in de belangrijke technologie van de toekomst, de IT." STREIBICH. "Precies hetzelfde als de overheid in de VS. Twee maanden geleden dineerde president Obama met de CEO's van Oracle, Google, Apple, Cisco, Facebook en zeven andere Amerikaanse IT-bedrijven. Zij bespraken wat er gedaan moet worden om hun leidende positie te behouden en te ontwikkelen. Dat is een rol die de Europese Commissie kan opnemen. Als de Duitse kanselier zo'n ontmoeting zou organiseren, zou iedereen vragen 'waarom doet precies de Duitse kanselier dat?' "De Digitale Agenda voor Europa is heel belangrijk. We moeten zeker zijn dat daar de juiste elementen inzitten, dat we ons marktleiderschap in software voor grote ondernemingen kunnen behouden. Er is geen reden waarom software vanuit Europa niet succesvol kan zijn. SAP heeft bewezen dat het kan. "E-government bijvoorbeeld is belangrijk. Hoe kunnen we leidende exportstaten zijn als onze eigen overheid in gebreke blijft? We moeten ook grote samenwerkingsprojecten koesteren voor de digitalisering van alle aspecten van het leven in Europa. Voor privéconsumenten, bedrijven, maar ook overheden." STREIBICH. "Het Europese onderwijssysteem is minstens zo goed als dat van de VS. Er zijn andere problemen. De VS hebben een homogene markt. In Europa heb je al die segmentaties, 23 talen, 27 landen, juridische systemen, beperkingen. Elk land is een ecosysteem op zich. Het is zoals de koninkrijken die 250 jaar geleden in Duitsland de evolutie hinderden." STREIBICH. "Als je positief ingesteld bent, kan je in alles voordelen zien. Een van de troeven van de VS is hun gemeenschappelijke visie van de 'pionier'. Het idee dat je het van afwasser tot miljonair kan brengen. Dat hebben we niet in Europa. De visie van de pionier helpt de VS geweldig om firma's te stichten en te ontwikkelen. "Het probleem in Europa is niet dat je geen firma kunt beginnen. Het is de groei. Om een firma van 0 naar 1 miljoen euro te brengen moet je een technologiegeek zijn, van 1 naar 10 miljoen moet je een verkoper zijn, van 10 naar 100 miljoen moet je internationaliseren en van 100 miljoen naar 1 miljard moet je marktleider worden. "In Duitsland en Europa hebben we het ingenieurs-dna. Maar de prospecten zijn dichtbij en de markten zijn klein. Mensen denken kleiner omdat ze in kleinere eenheden werken. In Europa is het een geweldige inspanning om te internationaliseren, om van die 10 naar die 100 miljoen euro te geraken. In de VS kan je dat doen zonder te internationaliseren." STREIBICH. "We moeten die gemeenschappelijke markt bereiken, in alle aspecten. De Europese Commissie is het juiste adres om dat Europese eenmakingproces voort te drijven. "Door onze onderwijssystemen in Europa te internationaliseren. Door het normaal te maken dat iemand van Frankfurt naar Londen of Parijs gaat werken. Internationale managers rekruteren is zo moeilijk in Europa. Zij zijn zo diep geworteld in de culturele erfenis van hun eigen land. In de VS heb je het gevoel dat je in de VS bent." STREIBICH. "Kapitaal is een gevolg, geen oorzaak van het probleem. Kapitaal gaat waar de kansen liggen. Je kunt geen banken dwingen om kapitaal te injecteren. Je kunt alleen kansen scheppen." STREIBICH. "Dat geldt voor starters. Starters zijn gemakkelijk. Groeien, dàt is een ander paar mouwen." STREIBICH. "Bij tijden heb ik de indruk dat de spelers in het gezondheidssysteem niet willen weten van de transparantie die mogelijk is door digitalisering. Dat lijkt mij het grootste probleem. "Maar gezondheidszorg is maar een element van de Digitale Agenda. In Duitsland hebben we zopas een nieuwe identiteitskaart geïntroduceerd. Zij zal de omgang van de burger met onlinediensten vergemakkelijken. Zo zijn er veel gebieden waar je met digitalisering grote stappen vooruit kunt doen." STREIBICH. "De grootste speler heeft het sterkste merk. Dat is ook zo in het dagelijkse leven. Maar internet geeft starters net betere kansen. Had de grootste speler moeten winnen, dan zou Facebook vanuit HP, IBM en consoorten gekomen zijn." BRUNO LEIJNSE